Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik lijd aan dunnevezelneuropathie. Wélke medicijnen zouden dit kunnen veroorzaken?

Ik weet dat oorzaken onder andere kunnen zijn: sarcoïdose, diabetes, andere systeem/auto-immuunziektes, vasculitis etc. Maar er wordt ook gezegd dat bepaalde medicijnen het mogelijk ook kunnen veroorzaken. Alleen weet ik niet welke?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Cryofiel
10 jaar geleden
Welke medicijnen gebruik je dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, je kunt beter andersom zoeken cryo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn chemo therapeutica. Dus de anti kanker medicijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
citalopram, sotalol, marcoumar, lanoxin, depo provera en melatonine.
anneliez
10 jaar geleden
vraag het je dokter
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle medicijnen die je gebruikt hebben een bijsluiter waarop alle bekende bijwerkingen staan vermeldt. Aangezien je de medicijnen niet in je vraag vermeldt (zou ik ook niet doen om privacy redenen) moet je dus de bijsluiters van je medicijnen doorlezen en kijken of dunnevezelneuropatie er op voorkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beter naar de meer voorkomende oorzaken zoeken,
zoals te weinig hoog kwalitatief dierlijk vet in je voeding.
Zenuwen worden beschermd door vetweefsel.

Het beste antwoord

Nergens wordt melding gemaakt van medicijngebruik als oorzaak van dunne vezelneuropathie (DVN). Maar na onderzoek van patiënten met deze aandoening bij wie de oorzaak onbekend was is gebleken dat zij een mutatie van het SCA9A-gen hadden. Een genetische oorzaak, dus.

Tussen 2006 en 2009 zijn 248 patiënten met de klinische diagnose DVN naar het Maastricht Universitair Medisch Centrum verwezen. Bij 63 patiënten werd op dat moment geen onderliggende oorzaak gevonden. Vierenveertig patiënten wilden meedoen aan verder onderzoek. Bij 28 patiënten was er sprake van zowel een afwijkend huidbiopt als afwijkend temperatuur drempelonderzoek, waarbij uitgebreide aanvullende diagnostiek inderdaad geen aanwijzingen voor een onderliggende oorzaak liet zien. Deze patiënten ondergingen SCN9A analyse. Bij 29% (8 van de 28) bleek er sprake te zijn van een nieuwe mutatie van Nav1.7. Twee patiënten hadden dezelfde mutatie en bij 1 patiënt werden twee mutaties
gevonden.
Professor Waxman en zijn team van de Yale University hebben de gevonden mutaties in humane embryo nier- en dorsale ganglioncellen ingebouwd. Daarna zijn studies verricht om de elektrofysiologische eigenschappen van de gemuteerde natriumkanalen aan te kunnen tonen. Iedere mutatie bleek hyperexcitabiliteit van de dorsale ganglioncellen te veroorzaken, waarvan wordt aangenomen dat dit leidt tot de symptomen van de DVN. Tevens zou het een rol kunnen spelen bij axonale degeneratie van de dunne zenuwvezels.
De vondst van SCN9A-mutaties bij patiënten met idiopathische DVN zou in de toekomst bij kunnen dragen aan een betere symptomatische behandeling van deze groep patiënten. Neuropathische pijnstilling geeft vaak slechts gedeeltelijke pijnverlichting, waarbij de huidige natriumkanaalblokkers regelmatig centrale of cardiovasculaire bijwerkingen geven. Een specifieke Nav1.7 blokker zou dit
kunnen voorkomen.

Zowel bij patiënten, huisartsen als specialisten bestaat er regelmatig nog veel onduidelijkheid over de diagnose DVN. Er is een website beschikbaar met uitleg over het ziektebeeld, het stellen van de diagnose, de onderliggende aandoeningen en de behandeling. Zie http://www.dunnevezelneuropathie.nl

Toegevoegd na 38 minuten:
Op http://dunnevezelneuropathie.wordpress.com/oorzaken-van-dunne-vezel-neuropathie-dvn/ (aanbevolen blog om als patiënt te volgen!) staan de volgende middelen vermeld:
- Antiretrovirale medicatie (zoals tegen HIV geslikt wordt)
- Chemotherapie
- Vitamine B6
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jeetje wat een uitgebreid en wetenschappelijk antwoord. Ik zal het nog een keer moeten lezen en overdenken, maar dank je wel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea ! bedankt voor dit bericht en bron vermelding, kan ik ook weer goed gebruiken voor op mijn blog :-)

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je overvraagt. De expertisesite van de universiteit van Maastricht, waar je blijkbaar uit citeert, heeft het over "bepaalde medicijnen" als mogelijke oorzaak en specificeert dat niet. Als ze het weten stond het er wel op. Maar je moet ook bedenken dat waarschijnlijk niet iedereen die een bepaald medicijn slikt jouw aandoening krijgt. Dus als je naar je specialist gaat kan worden gekeken naar je medicijngebruikt en of er verdachte medicijnen op staan. Je vraag is echt per individu verschillend en kan niet in het algemeen worden beantwoord. Dat zou onnodige onrust en verkeerde informatie veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Ik vraag dit omdat mijn oorzaak nog niet bekend is, ik moet deze week bloed prikken en vraag me erg af wat de oorzaak toch kan zijn.