wie heeft er informatie over antibiotica en rugpijn?

ik heb gelezen dat er een onderzoek is geweest dat lage chronische rugpijn kan genezen met antibiotica.Wie weet hier wat van af en waar kan ik die behandeling krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Daar weet de huisarts wat van af en die kan jou die behandeling geven. Of het bij jou zou kunnen helpen moet je dus overleggen. Het gaat om chronische lage rugpijn met een bacteriële infectie als oorzaak:

Tot 40 procent van de patiënten met chronische rugpijn zijn goed te helpen met antibiotica in plaats van chirurgie. Dat hebben Deense onderzoekers ontdekt. De vondst kan de behandelkosten terugbrengen tot zo'n 135 euro per patiënt.

Artsen spreken in The Guardian van een doorbraak. 'We hebben het over waarschijnlijk de helft van alle rugoperaties voor rugpijn die vervangen kunnen worden door antibiotica', jubelt chirurg Peter Hamlyn van het ziekenhuis University College London. 'Ik geloof oprecht dat een Nobelprijs hier verdiend is.'

Bacteriële infecties

Het is al langer bekend dat infecties soms rugpijn kunnen veroorzaken, maar tot nu toe werd aangenomen dat dit uitzonderingen waren. Nu blijkt echter dat bij maar liefst 20 tot 40 procent van de patiënten met lagerugpijn bacteriële infecties ten grondslag liggen aan de klachten.
Specifieke bacterie

De Deense artsen onderzochten weefsel van rugpatiënten op tekenen van infecties. Die vonden ze bij bijna de helft van de patiënten. Bovendien bleek het bij 80 procent van de patiënten met een infectie te gaan om de bacterie Propionibacterium acnes.

Deze bacterie kan in de bloedbaan komen tijdens het tanden poetsen. Normaal gesproken is dit onschuldig, maar het kan nare gevolgen hebben wanneer de patiënt een hernia oploopt, schrijven de onderzoekers in het European Spine Journal.
Genezing

In een tweede publicatie tonen de onderzoekers aan dat de chronische pijn te genezen is met een 100-dagen durende antibioticakuur. De medicijnen verminderden de pijn bij 80 procent van patiënten die meer dan een half jaar op MRI zichtbare beschadigingen hadden.

http://www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-uit-de-media/Artikel/131933/Antibiotica-uitkomst-bij-chronische-rugpijn.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enkele maanden geleden heb ik dit ook gelezen. Het klinkt inderdaad nogal spectaculair. Ik denk echter niet dat dit bij huisartsen algemeen bekend is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat denk ik wel, juist omdat het zo spectaculair klonk en in alle kranten stond en omdat het een veel voorkomende kwaal is!