Kunnen antipsychotica averechts werken en je juist psychosegevoelig maken?

Sinds een aantal weken slik ik, naast een antidepressivum, een kleine hoeveelheid antipsychoticum (nl. seroquel 12,5mg). Ik heb dit voorgeschreven gekregen voor mijn angststoornis, en heb nog nooit een psychose of iets van die strekking gehad.
Ondertussen zijn de bijwerkingen die ik had (moeheid vooral) vrijwel weg, maar ik heb het gevoel dat ik in mijn hoofd én lichamelijk steeds onrustiger en verwarder raak. Hierdoor kom ik bijna nergens toe omdat ik niet meer goed kan bedenken wat ik in welke volgorde ga doen. Ook lijkt mijn reuk- en smaakvermogen de afgelopen dagen behoorlijk toegenomen (ondanks mijn hooikoorts), tril ik erg, laat ik vaak dingen per ongeluk uit mijn vingers glippen, en denk ik soms dat ik iets gedaan heb terwijl dat niet zo is, of andersom. Nog zoiets: tijdens het typen van dit stukje heb ik meerdere héle rare typefouten gemaakt, wat ik anders nooit doe, maar sinds een aantal dagen wel. (P.S. Nee, ik hoef niet ongesteld te worden!)

Ik ben nu doodsbang om daadwerkelijk psychosegevoelig te worden. Ik weet dat ik dit alles aan mijn psychiater moet vragen, maarja, het is weekend..!
Dus mijn vraag aan jullie is: zijn er gevallen bekend van mensen die door het nemen van antipsychotica juist psychotischer zijn geworden? Is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Poet
10 jaar geleden
Inderdaad een vraag voor de psychiater. Heb je geen noodnummer oid?
Anders kun je misschien de lotgenotenlijn bellen van de vereniging van manische depressie (=bipolariteit). Die hebben veel ervaring met dit soort medicatie.
0900 – 5 123 456 (€ 0,10 per minuut)
dagelijks van 9:00 tot 21:00 uur
Poet
10 jaar geleden
Ziehier medische info over seroquel. Herken je daar iets in?
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Seroquel.aspx?mId=10704&rId=1557#L2
Poet
10 jaar geleden
Als ik dat doorlees herken ik je trillen. Daarbij staat niet dat dit acuut is maar iom je arts gekeken kan worden naar evt aanpassing doses. Verhoogde reuk / smaak staat er niet (alleen droge mond). Uit ervaring met een bekende moet ik denken aan hypomanie/manie waarbij namelijk allerlei zaken veel helderder en intenser / frisser lijken te zijn. Dan verwarring, schrijven met hiaten, dingen gedaan denken te hebben wat niet zo is kán een pril begin van psychose zijn. Hoeft niet. Je schrijft toch een heel helder verhaal. Gaat dat gripverlies verder dan moet je wel noodhulp vragen. Of het door seroquel komt (of juist: ondanks) wet ik niet. Zoiets staat niet in de bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een antwoord in combinatie met een antidepressivum is lastig te geven als je niet zegt welk antidepressivum. In het algemeen is er bij combinaties van alles mogelijk en is er veel minder onderzoek naar combinaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Snap ik. Het antidepressivum in kwestie is sertraline (100mg p.d.), dus in combinatie met 12,5mg seroquel. (Heb ook nog diazepam (5mg) als zonodige medicatie, maar dat hoef ik gelukkig bijna nooit te gebruiken.)

Antwoorden (3)

Dit is inderdaad een vraag, die je eigenlijk aan je behandelend psychiater zou moeten stellen.

Maar goed, ik heb de bijwerkingen in het kompas er even bijgelegd en een verhoogde psychose-gevoeligheid is niet beschreven bij seroquel. Ik ken seroquel ook als een relatief mild, maar vaak goed effectief middel juist tegen psychoses.

Ik denk, dat er twee mogelijke verklaringen zijn voor hoe je je voelt.
Ten eerste zou het nog een rest van de moeheid/ sufheid is. Seroquel werkt relatief sterk versuffend. Als je het al even slikt neemt dat weer af. Er is dan een periode, ook bij lage doses, dat de sufheid voor je gevoel al weg is, terwijl die er objectief nog wel is. Dit uit zich dan in wat verward gedrag, "rare" vergissingen, dingen laten vallen. Ook rare typ-fouten kan ik me zeker voorstellen.

Een andere optie is een beginnende hypomanie. Dit zou het verwarde gedrag, trillen, verbeterde reuk en smaak, onhandigheid kunnen verklaren. Seroquel heeft dit niet zozeer als bijwerking, maar de meeste antidepressiva wel. De seroquel kan je daar wel weer wat gevoeliger voor maken.
Kort door de bocht is een manie het tegenovergestelde van een depressie, een hypimanie is daar een soort milde variant van. Een hypomanie hoeft niet pathologisch te zijn. Je kan dan bijvoorbeeld je gedachten nog wel ordenen en dus een coherent verhaal schrijven.

Als het lukt zou ik na het weekend overleggen met je psychiater. Lukt dat niet dan is er vast een noodnummer. Desnoods kan je ook bellen met de HAP. Als zij je niet kunnen helpen, dan kunnen ze wel aan het goede noodnummer helpen.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zegt het kompas ook iets over een combinatie met een antidepressivum?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weinig.
Het enige dat er staat is dat CYP3A4-remmers de spiegel van seroquelverhogen. Veel aantidepressiva zijn zulke remmers. Helaas weet ik niet welk middel VS gebruikt.
Fluoxetine, een veel gebruikt antidepressivum, heeft geen significante invloed.
CYP3A4-induceerders als fenytoine verhogen de spiegel juist. Die combinatie wordt daarom afgeraden. Al met al zie ik hier geen reden om te denken, dat VS door zo'n combinatie psychotisch zou worden.
Nou ik slik antidepressivum maar heb een tijdje geleden een verhoogde dosis gekregen en na een tijdje kreeg ik zelfmoord ideeën en wat bleek dat als je een te hoge dosis slikte je suïcidaal gedrag kon vertonen en nu ben ik weer op me oude dosis en het gaat goed,
Dus ik denk dat het kan

Toegevoegd na 3 minuten:
En heb ook wel eens vaker gehoord dat antidepresivum en anti psychose medicijnen averechts kunnen werken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, antipsychotica maken mensen niet psychotisch, al zijn er natuurlijk wel psychotische mensen waarbij een antipsychoticum simpelweg niet werkt en waarbij mensen psychotisch blijven.
Jouw klachten lijken gelukkig ook niet op een psychose, maar wat het wel is, is moeilijk te bepalen. Geef dit dus vooral aan bij je psychiater.

Wat zou kunnen, is dat je bijwerkingen ervaart van de Seroquel. Seroquel staat erom bekend dat het kan zorgen voor somnolentie en sedatie. Somnolentie is zoiets als slaperigheid, sufheid en vermoeidheid. Je schrijft dat dat soort klachten minder is geworden. Blijft over sedatie: dat is zoiets als een verminderd cognitief vermogen (of denkvermogen), problemen met aandacht en concentratie, geheugen, coördinatie en motorische activiteit.
Dat je onrustiger en verwarder bent zou dus te relateren kunnen zijn aan een verminderd cognitief vermogen. Hetzelfde geldt voor dat je denkt dat je dingen hebt gedaan, wat niet zo is. Het uit je vingers laten glippen van dingen zou te maken kunnen hebben met verminderde coördinatie en motorische activiteit. En dat van die typefouten kan weer te maken hebben met verminderde aandacht en concentratie.

Nu is het wel, dat je een vrij lage dosis Seroquel gebruikt, dus je zou verwachten dat het middel alleen maar zorgt voor heel milde sedatie. Iedereen reageert echter anders op medicijnen dus misschien ervaar je inderdaad bijwerkingen van Seroquel. Misschien is het ook wat anders, maar dat is voor ons niet te beoordelen. Alleen je psychiater zal dus het 'echte' antwoord op je vraag kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dat kan vooral bij mensen met parkinson.
Ook bij een te hoge doses kan het voorkomen.
Ook het stoppen kan ervoor zorgen dat klachten sterker terug komen. Sinds ik gestopt ben met de antipsychoticum heb ik nauwelijks klachten op dat gebied.
Mijn ervaring is dat het er zeker slechter van kan worden.