Wanneer is de pil onbetrouwbaar?

Ik vroeg me af of de pil (bijvoorbeeld) na 3 dagen slikken al betrouwbaar is. Toen ik de pil voor het eerst kreeg zei de vrouw: "Als je begint met slikken op de eerste dag van de menstruatie, dan ben je veilig." Ik deed dat niet want ik gebruikte de pil alleen voor krampen.

Dus, stel: 2 weken na mijn menstruatie, ik begin aan de pil, ik ben 4 dagen bezig met slikken. Ben ik veilig?
En stel: Ik heb de pil 3 weken geslikt, 1 week niet slikken voor m'n menstruatie en na exact een week begin ik weer met slikken. Ben ik dan direct veilig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je veilig wilt zijn ivm zwangerschap moet je op de eerste dag van je menstruatie beginnen met slikken.

Als je op de tweede dag begint, ben je de eerste week niet veilig en moet je dus een andere methode daarnaast gebruiken. Als je nog later begint werkt dat ook zo, dus altijd een week niet veilig.

Let op: het bovenstaande geldt voor de meeste 'normale' pillen. Je hebt ook pillen met meerdere soorten in een strip en minipillen. Dan kan het anders zijn.

Je eerste voorbeeld (2 wk na menstruatie): nee niet veilig. Pas na een week.
Je tweede voorbeeld (stopweek): ja je bent veilig.

Slik de pil 's avonds bij het tandenpoetsen. Als je 's ochtends weer je tanden poetst en ziet dat je de pil nog niet hebt gehad ben je vaak nog op tijd omdat er bij de meeste pillen max 36 uur tussen de vorige en de nieuwe pil mag zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het CE label moet op het doosje staan, zo niet zijn ze niet door de Europese normen herkend. Moesten er problemen zijn met de pil waar een CE label opstaat dan moet je eens langs de dokter gaan voor testen op allergie voor bepaalde stoffen in de pil.
Meestal hangt dit van vrouw tot vrouw af. Probeer altijd eerst de gekende merken en nadien pogen tot niet bekende, dat met raad en weet van een arts voor je dat doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hiervoor staat een heel overzicht in de bijsluiter van de pil, je kan het dus altijd zelf opzoeken.
Dit overzicht ziet er misschien wat ingewikkeld uit, maar het komt eigenlijk hier op neer:
Als je de pil langer dan 7 dagen hebt geslikt, dan ben je ook bij het vergeten van één pil beschermt, bij het vergeten van 2 pillen in dezelfde maand niet meer en is dus aanvullende bescherming nodig.

Deze vuistregel gaat op voor elke zogenaamde 2-fasen pil, microgynon 30 is de meest geslikte "pil" in Nederland, deze behoort tot de 2-fasen pillen. Bij het starten van de pil gaat hij alleen op, als je start op de eerste dag van je menstruatie. Als je de pil al een paar maanden gebruikt, dan gaat hij gewoon op.
De "bescherming" in de vuistregel gaat over bescherming tegen zwangerschap, niet tegen SOA's, de pil helpt daar nooit tegen.

Dus in het eerste geval: bij een start 2 weken na je menstruatie, ben je na 4 dagen slikken zeker níet beschermt.
In het tweede geval: Als je start op de eerste dan van je menstruatie, dan 3 weken slikken, daarna stopweek, dan ben je de hele tijd voldoende beschermt.

Dit tweede geval valt natuurlijk buiten de vuistregel waar ik mee begon. De vuistregel is namelijk bedoeld voor een vergeten pil (maar zoals je bij het eerste geval al zag soms wel op andere manieren bruikbaar) Na je stopweek (je hebt dan geen menstruatie, maar een onttrekkingsbloeding) is je baarmoeder niet geschikt om een eitje te ontvangen en kun je dus (bijna per definitie) niet zwanger worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de reactie van Nasty staat nog, dat je nooit 100% veilig bent. Dit is juist; bij juist gebruik van de pil is deze tot 99,9% betrouwbaar.