Mag een apotheker vragen om contante betaling, als het medicijn is voorgeschreven door de huisarts, en in het basispakket zit?

Onze huisarts heeft champix voorgeschreven wat in het basispakket zit. Echter wil hij dat ik contant afreken en het bij mijn zorgverzekeraar declareer. Zo hij zegt: dit zijn mijn regels. Mag dat zo
maar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Ik zie dat champix alleen vergoed wordt als het gecombineerd wordt met een 'stoppen met roken'programma. Omdat de apotheker dat op dat moment niet met zekerheid kan controleren heeft de apotheker vermoedelijk geen zin om voor dit middel gezeur aan te gaan met jouw verzekeraar. Als hij jou niet laat betalen en later blijkt dat jij niet dat programma volgt vist de apotheker achter het net want die krijgt geen vergoeding voor jouw champix.

Dat zal vermoedelijk dus wel de reden zijn en ja dat mag de apotheker zelf beslissen. Jij mag je middel ook elders (proberen te) halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat deze apotheker gewoon geen risico neemt met formuliertjes en wellicht al eerder negatieve ervaringen heeft gehad met niet echte formulieren of een zorgverzekering die er later niet mee akkoord ging. Als alles goed zit krijg je binnen een paar weken je geld terug van de zorgverzekering. Gaat het niet alsnog van je eigen risico af? Dan is het lood om oud ijzer....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Aquacarp: dat formulier is voor je verzekering bedoeld, om op te sturen samen met de nota van de apotheek. En als je de nota van de apotheek moet opsturen, impliceert dat eigenlijk al dat je dus de kosten eerst zelf moet voorschieten, net zoals dat is met middelen die je vanuit de aanvullende verzekering vergoed krijgt en de boven-limiet GVS prijs. Het formulier is dus niet bedoeld om te dienen als bewijs voor de apotheker dat die het middel rechtstreeks kan declareren. Als er aanvullende voorwaarden gelden voor de vergoeding van een medicijn (zoals hier het geval is en wat Pelle uitlegt) dan wordt het niet standaard vergoed. Een apotheker kan - tenzij aangewezen als gecontracteerde zorgverlener door jouw verzekeraar en daar duidelijke afspraken over zijn gemaakt - niet beoordelen of jij in aanmerking komt voor vergoeding. Dat moet de zorgverzekering doen. Zelfs als jij 100% zeker weet dat je voor vergoeding in aanmerking komt, zal een apotheker over het algemeen niet rechtstreeks declareren bij de zorgverzekeraar. Als namelijk achteraf zou blijken dat je toch geen recht hebt, moet het bedrag bij jou teruggehaald wordt door de apotheker en die kan daar simpelweg niet aan beginnen. Het is dus heel simpel niet aan de apotheker om dit te beoordelen, en die kan het dus niet gaan voorschieten in afwachting van definitieve goedkeuring. Daarnaast zie ik met wat googelen dat veel verzekeraars voor deze specifieke combinatie van een stoppen-met-roken programma in combinatie met medicatie een gecontracteerde apotheek hebben voor de levering van nicotinevervangende middelen of eventueel medicatie. Vaak is dat een internetapotheek, bij meer middelen die onder bepaalde voorwaarden worden vergoed wordt hiermee gewerkt. Veelal krijg je dan wél rechtstreeks en volledig vergoed als je bij de gecontracteerde apotheek bestelt, maar moet je bij een andere apotheek óf zelf voorschieten, óf moet je een bedrag bijbetalen c.q. geldt er een maximale vergoeding per jaar. Misschien heeft jouw verzekeraar ook de mogelijkheid? Normaal gesproken wordt medicatie uit het basispakket inderdaad rechtstreeks gedeclareerd en geldt bovenstaande - of een vergelijkbare - procedure voor medicatie uit het aanvullende pakket. Maar omdat er in dit geval aanvullende voorwaarden gelden is een recept van een arts niet voldoende, en dan kan de procedure heel anders worden.
burgos
10 jaar geleden
Tip top antwoord.
Champix wordt in principe niet vanuit de basisverzekering vergoed, tenzij het gepaard gaat met een gedragsveranderde behandeling onder begeleiding van de huisarts (stoppen-met-roken-programma). Als je een verklaring van de huisarts aan de apotheker kan overleggen waaruit dit blijkt, dan kan de apotheker rechtstreeks declareren bij de zorgverzekeraar.
Jouw apotheker heeft er om bepaalde redenen blijkbaar voor gekozen om hier niet in mee te gaan. Wellicht heeft hij eerder problemen gehad om zijn declaraties vergoed te krijgen of is er ander gedoe geweest met de zorgverzekeraar. Hoe het ook zij, je apotheker heeft de vrijheid hier voor te kiezen. Het verdient alleen misschien niet de schoonheidsprijs uit serviceoogpunt. Je kan echter altijd zelf de kosten declareren bij je verzekeraar en je zult deze ook vergoed krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je middelen waarvoor aanvullende voorwaarden gelden, de laatste jaren altijd zelf moet voorschieten. Mijn aanvullende verzekering vergoedt bijvoorbeeld o.a. de anticonceptiepil en boven-limiet GVS-prijs. Eerder declareerde mijn apotheek dat rechtstreeks bij de verzekeraar, sinds een paar jaar (5, zoiets denk ik?) niet meer. Andere apotheken (na verhuizing, bij tijdelijk verblijf elders en internet apotheek van ziekenhuis waar ik na poli-bezoek wel eens kom) ook niet meer. Op zich geen ramp, maar wat zéker die schoonheidsprijs niet verdient is dat óf de assistentes werkelijk niet weten waar de klepel hangt, óf dat ze zich er van af proberen te maken door dan tegen mij als klant te zeggen "we mogen het van de verzekeraars niet meer rechtstreeks declareren" of zelfs "dat wordt sinds 1 juni niet meer vergoed, sorry" terwijl bij navraag bij de verzekeraar blijkt dat het hun geen bal kan schelen hoe of door wie het gedeclareerd wordt, maar dat om de één of andere reden apothekers dit niet meer doen bij dergelijke middelen. (Wat op zich begrijpelijk is, maar dan had ik graag die uitleg gekregen en niet een onjuiste poging tot afschuiven van het probleem.)