Kan ik Roaccutane nemen zonder Diane 35?

Ik heb last van acne. De eerste kuur, werkte niet goed genoeg en nu moet ik nog een tweede kuur. Helaas ben ik van de eerste kuur aardig wat aangekomen.. Ik denk dat dit door Diane 35 kom, ik weet niet of ik ook aan kan komen van Roaccutane?

In ieder geval, zou ik Roaccutane kunnen slikken zonder Diane 35 te gebruiken? Ik heb namelijk geen vriendje dus ook geen seks, vind het daarom beetje apart dat ik dan Diane 35 moet slikken van de Dermatoloog.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

Zeker is het mogelijk, maar overleg het in elk geval bij (huis)arts of apotheek.

Diane 35 wordt voorgeschreven bij ernstige acne, het zou de huid rustiger maken. Uit diverse onderzoeken blijkt dat eigenlijk elke anticonceptiepil ongeveer die werking heeft op de huid waar Diane 35 speciaal voor voorgeschreven wordt, alleen kan de werking - zoals bij elk middel - verschillen per persoon.

Nu zijn er twee redenen waarom je deze pil hebt gekregen: in de eerste plaats als middel tegen acne, en in de tweede plaats omdat je bij het gebruik van roaccutane absoluut niet zwanger mag worden.

Als jij geen seks hebt, valt die laatste reden weg. Al moet je wel heel zeker zijn van je zaak: is het mogelijk dat je je laat verleiden tot een one night stand, of dat je wanneer je de man van je dromen tegenkomt, je niet kunt inhouden? Slik dan alsjeblieft wél een pil erbij. Een andere anticonceptiepil kan ook, en een spiraaltje of implanon of prikpil of wat-dan-ook net zo goed, maar is veel veiliger dan (alleen) een condoom dat ook nog vergeten (of 'vergeten') kan worden.

Sommige artsen lijken er vanuit de gaan dat elke vrouw in de vruchtbare leeftijd elk moment zwanger kan worden, en dat iedereen tussen de 15 en 50 aan één stuk door seksueel actief is. Als er absoluut geen risico is dat je zwanger kunt worden, is het mogelijk om alleen de roaccutane te gebruiken. Maar: de hormonen van de pil helpen óók tegen je acne, dus als er een andere pil is die minder risico geeft op gewichtstoename, zou dat een betere optie zijn.

Let wel: ik geef theoretische informatie. Het is mogelijk om roaccutane te gebruiken zonder Diane 35. Maar als jou deze combinatie is voorgeschreven, moet je altijd met je arts overleggen als je daar van af wilt wijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hieronder staat een goede uitleg waarom je beide middelen voorgeschreven hebt gekregen. lees en trek zelf je conclusie. Het zou natuurlijk helemaal slim zijn om dit aan je huisarts te vragen.

"WMag Roaccutane tijdens zwangerschap of het geven van borstvoeding worden gebruikt?
Vrouwen mogen tijdens de behandeling met Roaccutane absoluut niet zwanger worden, omdat het middel ernstige aangeboren afwijkingen kan veroorzaken. Daarom dient vanaf 1 maand vóór de behandeling, tijdens en tot 1 maand na de behandeling een effectieve anticonceptiemethode worden toegepast (de 'pil' of het 'spiraaltje'). De werking van anticonceptiepillen, die uitsluitend een lage dosering progesteron bevatten (de 'minipil', zoals Exluton®) worden door Roaccutane nadelig beïnvloed en zijn derhalve niet geschikt. Daarentegen kan de Diane-35® pil, die evenals de meeste andere anticonceptiepillen bestaat uit een combinatie van een oestrogeen met een progestageen hormoon bijzonder goed in combinatie met Roaccutane worden gebruikt. De progestagene stof in de Diane-pil, cyproteronacetaat, zorgt er namelijk voor dat dat de talgklieren minder gevoelig worden voor mannelijke hormonen, met als gevolg dat de overmatige productie van talg wordt afgeremd. De combinatie met Roaccutane versterkt de afremming van de overmatige talgproductie. Ook andere laaggedoseerde anticonceptiepillen hebben een dergelijk gunstig effect bij acne, al is dit minder dan bij de Diane-pil.

Het is raadzaam over deze kwesties uw behandelend arts te raadplegen en alvorens met Roaccutane te beginnen een zwangerschapstest te (laten) doen. Aangezien er aanwijzingen zijn, dat Roaccutane overgaat in de moedermelk dient u tijdens de behandeling geen borstvoeding te geven. De vruchtbaarheid wordt door een Roaccutane-behandeling niet beïnvloed."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan ook los van elkaar worden gebruikt, maar doe dit niet uit jezelf, maak een nieuwe afspraak met je dermatoloog en vraag of dat in jouw geval een oplossing is.
Er is misschien een mogelijkheid dat de dermatoloog dit geen goed idee vindt, dan zal je ermee moeten dealen. Het heeft vast een goede reden dat de dermatoloog beide heeft geadviseerd, ga hier niet zonder zijn of haar goedkeuring tegenin.
Let in ieder geval op je voeding en beweeg wat meer dan normaal. Roaccutane wordt voorgeschreven om de talgklieren kleiner te doen worden en de talgproductie te verminderen, de Diane 35 heeft als eigenschap dat het de mannelijke hormonen remt, wat dus een goede combinatie is, om je acne te lijf te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Roaccutane (isotretinoïne) kent geen gewichtstoename als bijwerking. Het kan wel zijn dat de Diane 35 (cyproteron/ethinylestradiol) de gewichtstoename heeft veroorzaakt: dit treedt bij 1-10% van de gebruikers op en wordt veroorzaakt door de stof cyproteron.

Voor isotretinoïne geldt een zwangerschapspreventie-programma (ZPP), omdat bekend is dat het ernstige aangeboren afwijkingen kan veroorzaken. Er bestaat een hoog risico op een spontane miskraam en ernstige aangeboren afwijkingen bij het kind. Daarom is het formeel de bedoeling dat elke vrouw die isotretinoïne gebruikt en vruchtbaar is adequate anticonceptie gebruikt. Ook al heb je geen vriendje en geen seks, dan wordt dit toch nadrukkelijk aanbevolen, puur vanwege het feit dat de kans op zwangerschap niet 0% is, hoewel dat misschien een beetje vreemd is op het eerste gezicht.

Daar komt bij dat Diane 35 een speciaal soort anticonceptie is, want het werkt ook tegen acne (en is daar ook voor geregistreerd). Diane 35 is dus dubbel voordelig in combinatie met Roaccutane: het werkt tegen acne en voorkomt zwangerschap omdat het een vorm van anticonceptie is.