Breekt alcohol het medicijn fluoxetine in je bloed af?

Hallo,

Ik slik sinds een paar dagen de antidepressiva fluoxetine en ik vroeg mij af of alcohol deze stof afbreekt in je lichaam.

Liever geen standaard antwoorden zoals 'drink niet tijdens het nemen van medicijnen' e.d, want dat is dus niet mijn vraagstelling.

Liever gespecialiseerde/gedetailleerde antwoorden.

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Er zijn medicijnen die in combinatie met alcohol sneller worden afgebroken door de lever, deze medicijnen werken dus minder goed.

Er zijn ook medicijnen die in combinatie met alcohol juist langzamer worden afgebroken door de lever, deze medicijnen blijven dan dus te lang in het bloed, je kunt dus een overdosis krijgen.

Alcohol zelf breekt fluoxetine niet af. De enige relatie die ik kan vinden is ook niet één van de bovenstaande maar dat alcohol een extra versuffende werking heeft en dus samen met die medicijn dubbel versuffend werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je gewoon wil weten of je alcohol bij dit medicijn kan gebruiken.
Zelf slik ik sertraline,dat is bijna eender als jou medicijn,volgens mijn dokter
mag je gerust wat alcohol drinken, niet te veel en dan ook niet meer in de auto
want alcohol versterkt wel deze medicijnen.
Eigenlijk werkt je medicijn beter ha ha.