Hoe kan ik te weten komen of ik al drager ben van de ESBL- bacterie?

Dit nadat op het nieuws gezegd werd dat dragers van deze bacterie bij een ontsteking nog nauwelijks reageren op antibiotica.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dat zou betekenen, dat je een kweek van je ontlasting moet laten maken. De gekweekte bacteriën kunnen dan getest worden.
Dat is wel een vrij duur onderzoek. De precieze kosten kan ik nu zo snel niet vinden. Je kan het onderzoek alleen laten doen met een verwijzing van je huisarts. Je moet je arts dus wel zover krijgen.

Ik moet hierbij wel zeggen, dat als een patiënt met deze vraag op mijn spreekuur zou komen, zou ik daar niet aan meewerken. Tenzij de patiënt klachten heeft uiteraard. Zolang er geen klachten zijn is het onderzoek namelijk medisch zinloos.
In de media werd al genoemd, dat de meeste mensen er geen klachten van ondervinden. Dat antibiotica niet werken betekent ook niet, dat de afweer van je eigen lichaam niet werkt. Je lichaam kan die bacterie dus zelf ook nog verdrijven.
Mocht je dus klachten krijgen die passen bij ESBL-infectie, dan heb je er dus nog niets aan om dit onderzoek nu al te laten doen. Dan zou je dat op dat moment moeten testen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit zal waarschijnlijk door een onderzoek van uw bloed kunnen gebeuren,als je nog eens bij je dokter bent kun je hem dat eens vragen.
fremar