wat is de reden dat ik maagzuurremmers krijg als hartpatiënt na het plaatsen van een stent?

Ik heb enkele stents gekregen en kreeg na deze ingreep automatisch maagzuurremmers mee. Is dat omdat het ook voorgeschreven clopidogrel maagzuur als bijwerking heeft of is er nog een andere reden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Amadea
11 jaar geleden
Er staat in de bijsluiter alleen dat de maagzuurremmers esomeprazol en omeprazol de werking van clopidogrel kunnen verminderen. Maagklachten treden maar zelden op als bijwerking.
Je had beter aan de arts kunnen vragen wat de reden is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik slik zuurremmer pantoprazol en kreeg deze van het verplegend personeel op cardiologie. En als het zo is dat deze de werking van clopidogrel kan verminderen, dan is het helemaal hilarisch!
Maar dat zal wel niet; in mijn bijsluiter staat trouwens beïnvloeden, niet verminderen... Er is ook onderzoek gedaan naar die wisselwerking, maar dat gaat wel ver van mijn vraag af...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel vandaag even je huisarts en je weet het!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een algemeen interessante vraag omdat er zoveel discussie over is in de pers nav de stijgende zorgkosten. Vandaar hier gesteld! Er blijken enorm veel hartpatiënten maagzuurremmers te slikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen hartpatienten,maar ook mensen met vernauwde bloedvaten die bloedverdunners moeten innemen,ook na het plaatsen van een stent.
Dit komt omdat langdurig gebruik van de bloedverdunner,maagklachten kan geven en uit voorzorg schrijft men dan maagzuurremmers voor.

Het beste antwoord

Bij clopidogrel worden maagzuurremmers standaard voorgeschreven om te voorkomen dat je een maagbloeding krijgt op den duur. Bloedverdunners en aanverwante middelen zijn zeer schadelijk voor de maag. Denk maar aan het zusje aspirine, dat is ook al zo'n link tabletje.

Toegevoegd na 3 dagen:
Nog even wat bijsluiters van het middel doorgenomen: clopidogrel middel is bedoeld tegen klonteringen in het bloed, trombose dus.. Bloedingen in de maag zijn daarbij een groot risico. Vandaar de maagzuurremmers.