Waarom worden er medicijnen aan kinderen voorgeschreven die eigenlijk niet voor kinderen zijn?

Een kind van een vriendin heeft van kinder psygoloog medicatie gekregen die voor kinderen geschrikt is ouder dan 15jaar.
Hij is zelf 9 jaar.
Je leest op het internet zelfs hele kleintjes die dit krijgen.
Hoe kan dit is dit wel getest voor die leeftijd?
Kan het geen schade op lange termijn aanbrengen?
Het gaat bij dit kind om Abilify 2 mg maar word nog verhoogd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het lijkt er op dat dit een trend begint te worden binnen de psychologie. Steeds jongere kinderen krijgen medicijnen voorgeschreven die niet perse voor die leeftijd geschikt zijn. Ik zag daar laatst ook een tv-uitzending over.

Een psycholoog kan zelf niets voorschrijven, dat kan alleen een psychiater of arts. Waarom het gedaan wordt? Waarschijnlijk achten de psycholoog en behandelend arts het nodig in dit geval. Of ze doen hun werk niet grondig, en zien dit als een makkelijke oplossing. Bij zoiets ingrijpends als medicatie is het misschien een goed idee om een second opinion in te schakelen? Hoe denkt de moeder er zelf over?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moeder vind het troep
Vader vind het goed zo.
Ze moeten nog wennen aan de gedachten/ als hij zich beter gaat voelen dan gelooft moeder er ook in.
Maar ze vind het raar dat er geen normale medicatie os

Andere antwoorden (3)

Daar is een bepaald protocol voor.
Allereerst dienen artsen medicatie voor te schrijven die voor de doelgroep goedgekeurd is.
Is die medicatie niet voorhanden, dan kunnen ze andere medicatie "off label" voorschrijven.
Het eventuele risico dient door de arts zorgvuldig te worden ingeschat.
10 jaar geleden
Vind het ook jammer dat dit steeds vaker gebeurd. Dan zeggen ze dat het geen kwaad kan, maar die indicatie is er niet voor niets. Daarnaast is abilify een pittig middel sowieso en helemaal voor een kind van 9... wees kritisch en neem niet zomaar klakkeloos dingen aan en over, het gaat om het welzijn/gezondheid van het kind. Er zijn voldoende alternatieven voor. Het doet me bijna zeer te lezen dat een 9 jarige dit voor geschreven krijgt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Medicijnen worden meestal getest op gezonde, mannelijke proefpersonen. Dat komt omdat vrouwen, kinderen, bejaarden, zwangeren en dergelijke teveel factoren hebben die het zuiver uitvoeren van testen moeilijk maken; laag lichaamsgewicht / in de groei, hormoonschommelingen, andere kwalen, slijtage van lichaamsdelen. Dan krijg je dus medicijnen op de markt die zogenaamd voor iedereen geschikt zijn maar die dat in feite niet zijn. En dan heeft een arts die een ziekte wil bestrijden niet veel keus.