Waarom duurt het 6 weken voordat antidepressiva effect heeft op angsten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

Dat is het maximum, gemiddeld moet je na 2-4 weken verandering merken en dat is niet alleen als je ze slikt tegen angststoornissen maar ook tegen een depressie. Als je na zes weken nog niets hebt gemerkt (en je omgeving ook niet) is het tijd om een ander middel te gaan proberen.

Die weken heeft het middel nodig om in te gaan werken op die processen in je hersenen die invloed hebben op de angststoornis of de depressie en voor jouw lichaam om daaraan te wennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Antidepressiva zijn op basis van hormonen (serotonine).
Waarschijnlijk maakt je lichaam tijdelijk te weinig van dit hormoon aan. Dit moet worden aangevuld met deze medicatie.

Nu je die medicatie slikt krijgt je lichaam wel voldoende van dit hormoon binnen en daar moet je lichaam zich aan aanpassen. Dit heeft even tijd nodig.
Zoals in eerdere antwoorden, de zes weken is een maximum waarin je verandering gemerkt moet hebben. Dit verschilt per persoon, per klachten en per medicijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het meest teleurstellende antwoord, maar vermoedelijk meest juiste antwoord: dat is niet bekend.

Het is wat ingewikkeld uitleggen, maar de theorie is dat de heropname-receptoren (post-synaptische 5-HT receptoren) bij langdurige (>6wk) inname van een heropname-remmer (SSRI als klassiek voorbeeld; overigens hebben andere klasse antidepressiva ook soortgelijke en gedeelde effecten) vanwege langdurige overstimulatie 'terug worden getrokken' het zenuwuiteinde in. Het effect van de heropname van serotonine is een direct effect (enkele uren na inname).

Voor de geinteresseerden: het farmacotherapeutisch kompas heeft de volgende achtergrondinformatie:
"De heropnameremming treedt direct op, terwijl het antidepressief effect pas na een aantal weken naar voren komt. Men veronderstelt dat postsynaptische receptormodificatie in belangrijke mate verantwoordelijk is voor de antidepressieve werking bij langdurige toediening. Op de lange termijn neemt het aantal 5-HT2-receptoren af en in veel gevallen ook het aantal presynaptische α2-adrenerge autoreceptoren en postsynaptische β2- en α1-receptoren (downregulatie)."