Klopt het dat je een kortere levensduur hebt als je levenslang pijnstillers moet slikken?

Beste mensen,

ik ben een chronisch rugpatiënt en ben 2 maanden geleden geopereerd (spondylolyse + breuk) aan de wervels L5-S1 (vastgezet) omdat ik naast mijn rugpijn ook nog eens uitstralende pijn had in mijn linkerbeen (kuit), de pijn in pijn kuit is zo goed als weg (heb met momenten wat irritatie maar is niet echt pijn meer, alleen moet ik zeggen dat mijn rugpijn onveranderd is gebleven, heb evenveel pijn als voordien, voornamelijk bij het zitten en liggen :( daarom blijf ik nog steeds Zaldiar slikken en sinds enkele dagen terug begonnen met ibuprofen samen met een maagbeschermer, maar zelfs die combinatie helpt bijna niet mijn rugpijn te verminderen en het zou best kunnen dat ik nog sterkere pijnstillers moet gaan slikken binnenkort, ook het feit dat ik nog jong ben (24 jaar) vind ik het ontzettend vervelend naar de toekomst toe (werk en carrière).

Ik vroeg mij af of je een kortere levensduur hebt als je bijvoorbeeld heel je leven (zware) pijnstillers moet slikken?

Want ik ben wat ongerust :-(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Gelukkig niet!

Vergelijk het met zware rokers. Er zijn zat zware rokers die een hoge leeftijd halen, ondanks dat ze meer kans hebben om korter te leven dan mensen die niet roken.

Of het levenslang slikken van pijnstellers statistisch een negatief effect heeft op de levensverwachting valt ook te bezien.

Ik denk dat het goed is om je zorgen juist met je huisarts te bespreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het met zware rokers vergelijkt is er een duidelijke lagere levensverwachting. Dat is toch ook de vraag die gesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Jackd, juist die vergelijking met zware rokers gaat fout want die hebben een bewezen lagere levensverwachting. Je tweede deel is geen antwoord op de vraag (je weet het blijkbaar niet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat niet eens over levensverwachting, maar of je een korte levensduur hebt. Mijn antwoord is dat rokers ook een lagere levensverwachting hebben, maar ook oud kunnen worden (dus lange levensduur). Mijn antwoord is exact hetzelfde als de andere. Niemand weet hoe oud je wordt. Je zorgen maken is in ieder geval nóg slechter. Ik ga in mijn tweede alinea in op een eventuele statistische levensverwachting. De vraagsteller gaat er al vanuit dat de levensverwachting lager is. Ik denk dat dit wel zal meevallen. Het is wetenschappelijk niet bewezen in ieder geval. Er zijn best wel veel mensen die hun leven lang medicijnen slikken en als ze die niet slikken is dat ook van negatieve invloed op de levensverwachting. Ik probeer de vraagsteller een hart onder de riem te steken. Ik snap best dat als je op die leeftijd al zware pijnstillers moet slikken je je daar zorgen om maakt.
Daar is geen zinnig woord over te zeggen.

Niemand weet hoe oud hij/zij wordt, dus niemand weet ook wat precies de invloeden zijn die een langer of korter leven garanderen.
Er zijn wel indicaties over "gezond" leven, maar belangrijker is het wat je in je genen hebt meegekregen.
Er zijn mensen die heel oud worden met allerlei kwalen.
Er zijn mensen die heel oud worden en heel ongezond geleefd hebben.
Er zijn mensen die vanalles mankeren en toch oud worden.
Er zijn geen indicaties dat het lever verkort wordt door veel pijnstillers.

De specialist van mijn man (terminale kanker) de hematoloog, die zegt het zo:
"gezien de ervaringen en de statistieken zou ik zeggen dat je nog uiterlijk een jaar te leven hebt als alles goed gaat. Maar wij zijn god niet en wij kunnen er dus niets
van zeggen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller stelt duidelijk een algemene statistische vraag.
Er wordt "je" gebruikt i.p.v "ik". Er kan dus prima iets gezegd worden over een mogelijke verandering is levensverwachting. Dit kan/mag echter nooit individueel gezien worden. (maakt het niks zinnigs kunnen zeggen dit niet tot een reactie?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jackd waarom heb je zelf geen antwoord gegeven? Je zit twee keer goed namelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een reactie gegeven, omdat ik over het antwoord alleen een sterk vermoeden heb en geen onderzoek ken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat vind je van het nieuwe antwoord, het gaat alleen over ouderen maar de vraag gaat over het je hele leven slikken van bepaalde medicijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beter antwoord is er waarschijnlijk niet.
Ik weet niet of de conclusie die ik trek helemaal terecht is maar op basis van het bijgevoegde artikel denk ik dat je kunt stellen dat je statistisch gezien mensen die chronisch pijstilleers slikken minder oud worden dan mensen die dat niet doen.

Wat dat voor individuele gevallen betekent, daar kan geen mens iets zinnigs over zeggen. Want bovenstaande betekent niet anders dan dat, bijvoorbeeld uitgaande van een gemiddelde leeftijd van 75 jaar, mensen die chronisch pijnstillers slikken, gemiddeld niet ouder worden dan bijvoorbeeld 72 jaar. Maar in beide groepen zitten mensen die de twintig niet halen of die honderd worden. Overigens hoeft dat dan ook weer niet aan de pijnstillers te liggen maar kan dat ook aan de achterliggende reden liggen waarvoor men de pijnstillers slikt.

Genoemde leeftijden zijn fictief en alleen als voorbeeld bedoeld. Ik had geen zin om de echte gemiddelden op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Met precies de reden waarom het zeer lastig is om uit te vinden of het aan de medicijnen ligt.
Een 100% gezond persoon slikt geen pijnstillers en je kan proefpersonen niet 20 jaar lang zware pijnstillers laten slikken als controlegroep.