Waarom schrijven doctoren in sommige landen (te) veel antibiotica voor?

In landen als de USA en Spanje worden aanzienlijk vaker antibiotica voorgeschreven dan in Nederland (daarvan zijn cijfers bekend). Dit terwijl de medische gemeenschap is het erover eens is dat antibiotica terughoudend moeten worden voorgeschreven, om zo lang mogelijk te voorkomen dat ziekteverwekkers resistentie ontwikkelen.

(De USA en Spanje zijn slechts twee voorbeeld-landen waarvan ik weet dat er veel meer antibiotica worden voorgeschreven dan in Nederland; er zijn meer landen waarvoor dat geldt, maar die kan ik niet uit mijn hoofd opnoemen.)

Deze twee voorbeeldlanden zijn beschaafde landen die op een hoog kennis- en ontwikkelingsniveau staan. Toch schrijft men daar meer en vaker antibiotica voor dan de wetenschap raadzaam vindt.

Waarom doet men dat?

11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Resistentieontwikkeling is geen probleem in een individueel geval. In dat geval prevaleert steeds de patient en de dokter/patient relatie. In Nederland accepteren we het als de arts geen medicijn voorschrijft, maar in de landen die je noemt is het ondenkbaar dat je een kwaal niet met medicijnen behandelt maar gewoon wacht tot het weer overgaat. De arts zal dus medicijnen voorschrijven om te voldoen aan de verwachtingen van de patient.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gemak dient de mens.
In Nederland is het advies van de Stichting Werkgroep Antibioticabeleid (SWAB)aan Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ): Artsen moeten een stuk terughoudender worden in het voorschrijven van antibiotica.

En eigenlijk weet men dat ook wel in USA en Spanje, dat dat beter zou zijn.
Maar zolang het geen voorschrift is, is niemand aan een advies gehouden.

Het heeft ook te maken met de organisatie van de gezondheidszorg in die landen, in vergelijking met Nederland.
Als jij als dokter in Spanje of USA betaald wordt door je patienten
en niet door de overheid......dan doe je makkelijker wat jouw patienten willen.

Het heeft te maken met dat zelfs binnen Europa de voorschriften voor medicijnen niet eensluidend zijn.
Ik neem uit Frankrijk altijd een paar doosjes paracetamol MET codeine meer: hier niet zomaar te krijgen, in andere Europese landen wel gewoon.

Het heeft te maken met de cultuur rond gezond zijn en beter worden.
Niet zo lang geleden - en vaak nog - gingen mensen hier ook naar de dokter met de idee: ik krijg een pilletje en dan wordt ik beter.
Veel huisartsen hebben hier ook nog moeite met mensen die niet zonder recept de deur uit willen.
En hier is de voorlichting goed. De bijscholing van artsen goed. En er is veel energie gestoken in gesprekken met patienten aanleren.

Het heeft in ieder geval niets te maken met "beschaafde landen die op een hoog
kennis- en ontwikkelingsniveau staan".
Dat kun je bij onderdelen ook betwijfelen.
USA kent in veel landen de doodstraf en voert die ook uit > als beschaafd land.
USA zet mensen levenslang vast omdat "het feit dat iemand onschuldig is, niet voldoende argument is om iemand niet levenslag vast te houden".........en zo kan ik nog wel wat voorbeelden van beschaving noemen.

Toegevoegd na 1 dag:
Ook hier heb ik geen bronvermeldingen bij.
Dat komt omdat ik surf en dan links en rechts stukjes overneem die de zaken goed verwoorden.
Dat combineer ik dan met eigen gedachten.
En als het klaar is ben ik al lang weer kwijt welke sites ik bezocht had....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zijn vast meerdere (in)directe invloeden voor aan te merken;

De combinatie van gezondheidszorg, commerciele farmaciebedrijven, verzekeringen en de overheid in vele landen vormen een minder strenge handhaving op het beleid van antibiotica voorschrijven, als deze voordelen kunnen genieten.
In landen als Spanje zijn deze zonder recept verkrijgbaar, wat goede zaken betekent voor de farmacie.
De gezondheidszorg is voor een hoop overheden een doorn in het oog, de zelfstandige farmacie en de vrije marktwerking op dit product laat de zorgkosten dalen.
Hoe groot de farmacie invloed heeft op de gezondheidszorg en de overheid is moeilijk te doorgronden. Maar die zal groter zijn dan in Nederland. .In Nederland geldt een strengere en controlerende wetgeving hierop.
Door de vrije marktwerking van de gezondheidszorg, die kwaliteit, reputatie en lage zorgkosten nastreeft zal dit sterker tot uitdrukking komen. Schrijft de dokter antibioticum voor, heeft hij zichzelf en de farmacie ingedekt.
Landen met een warm klimaat, waar hygiene minder hoog scoort, komen meerdere ziektes voor dan bijvoorbeeld in Nederland. Kijkend naar India, worden antibiotica als snoepjes over de toonbank gegooid. Daar is de kans groot op resistentie.
Een verzorgsstaat brengt ook meer afhankelijkheid met zich mee, mensen zijn verzekerd en neigen eerder naar de dokter te gaan, dan dat zij hun imuunsysteem zelfstandig het klusje laten klaren.
In de VS, waar de zorgkosten hoog zijn, en minder zorgcapiciteiten, er is een tekort aan personeel, zal een "huismiddeltje" als antibiotica een goed alternatief zijn dan bijvoorbeeld een opname of huisartsbezoek.

Qua dierbeleid springt Nederland er weer bovenuit als het gaat om grote hoeveelheden antibiotica dan in andere landen.
Het zegt maar weer dat alles draait om beleid.

Als er in alle landen wetten komen met strenger toezicht op anibiotica, neemt het gebruik af op legaal niveau. Maar dan zal de farmacie wel profiteren van landen als India en andere corrupte landen. En zal het in overige landen misschien een illegale markt vormen.