Is er een pijnstiller met dezelfde werking als tramadol maar waar je wel auto mee mag rijden?

Ik slik nu 6 paracetamol 2 naproxen 3 tramadol per dag. Nu kan ik met tramadol geen auto rijden, met welke vervanger zou dat wel kunnen en toch dezelfde werking hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Het mogen en kunnen rijden kan enorm verschillen per persoon en de individuele reactie op een middel.

De wegenverkeerswet zegt: 'Het is een ieder verboden een voertuig te besturen (..) terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan (..) de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht'. Daarnaast is er in de regeling eisen rijgeschiktheid e.e.a. vastgelegd over specifieke medicijnen. Daarin wordt uitgegaan van een internationale indeling, de ICADTS-classificatie. Grofweg geldt daarin dat middelen van categorie I niet rijgevaarlijk zijn, middelen van categorie II licht of matig en van categorie III ernstig. Tramadol valt in categorie III (bron 1). Meestal mag je met categorie-III middelen niet rijden. Bij opiaten staat specifiek dat langdurige behandeling met stabiele doses geen invloed heeft op de rijvaardigheid. Ik leid daaruit af dat bij langdurig gebruik wel gereden mág worden ook bij een opiaat uit categorie III, al zou ik persoonlijk indien mogelijk switchen naar een categorie-II middel. Daarnaast ben je tijdens de eerste twee weken sowieso ongeschikt, met uitzondering van codeïne tot 20 mg. per dag - tenzij je bijwerkingen ervaart (bron 2).

Wat zijn je opties dan? In elk geval dus codeïne, net als tramadol een zwakwerkend opiaat. Daarnaast kun je denken aan een sterkwerkend opiaat in lage dosering. Morfine is ook een categorie-III middel, maar bijvoorbeeld oxycodon (vergelijkbaar met morfine) is categorie II. Dat lijkt enorm 'zwaar geschut' in vergelijking met tramadol, maar dat hangt puur af van de dosis: 15 mg oxycontin per dag is ongeveer even sterk als de 150(?) mg tramadol (ik vermoed dat je 50 mg per keer neemt?) die je nu gebruikt (het omrekenen van doseringen kan verschillen per persoon). En wellicht reageer je daar nét even wat beter op. Daarbij geldt dus wel steeds dat je bij gebruik van opiaten alleen mag rijden als je een stabiele dosering gebruikt en dat je minimaal twee weken moet wachten na starten of een wijziging in de dosis (behalve dus bij lage doseringen codeïne). Dus als je alleen 'zo nodig' grijpt naar dergelijke middelen, mag je gewoon niet rijden zodra je het gebruikt. Naast de opiaten zijn er natuurlijk nog andere middelen en behandelingen voor pijn, maar dat valt buiten het bestek van deze vraag. Lijkt mij sowieso iets om met je arts te bespreken als je zoveel last hebt van bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, je slikt al pijnstillers,en blijkbaar moet daar tramadol bij.
een behoorlijke zware pijnstiller,een opiaat,daar is geen vervanger
voor,misschien zijn er opiaten waar je minder suf van wordt.
Daarom zou ik het even aan de dokter vragen,want een lange tijd
geen auto rijden , dat is bijna geen doen.