Is fumaraten veilig?

Ik heb ernstige psoriasis dat niet meer reageert op hormoonzalf. Advies was om aan fumaraten te beginnen, ik ben 21 jaar en ik vraag me af of het wel veilig is. Kun je er bijvoorbeeld onvruchtbaar van worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als het onveilig zou zijn had je dat moeten horen van je arts.

Bijwerkingen op korte termijn
De meest voorkomende bijwerkingen van Fumaarzuur op korte termijn zijn:
• opvliegers (50% van alle patiënten)
• vermoeidheid (20%)
• diarree (15%) en buikkrampen (15%)

Deze klachten worden echter meestal goed verdragen en zijn zelden een reden om met de therapie te moeten stoppen. Verder kan Fumaarzuur van invloed zijn op met name de nieren, de lever, en het bloed. Bij 65% van de patiënten treedt een vermindering op van het aantal bloedcellen, en bij ongeveer 35% is er een vermindering van het aantal witte bloedlichaampjes. Ook de leverenzymen stijgen bij ongeveer 40% van de patiënten, maar deze stijging normaliseert meestal na verloop van tijd weer. Andere bijwerkingen die in veel mindere mate voor komen zijn:

• slokdarmpijn
• maagpijn en/of maagzweer
• braken/misselijkheid/algemeen onwel bevinden
• nierfunctiestoornissen
• cholesterol verhoging
• een koortsig gevoel
• jeuk, duizeligheid
• gewichtstoename
• oedeem (vochtophoping) in de benen

Bijwerkingen op lange termijn
De bijwerkingen die hierboven vermeld staan, zijn in wisselende mate beschreven bij mensen die tot drie jaar behandeld werden met Fumaarzuur. Voor een nog langere behandeling met Fumaarzuur is onbekend of er bijwerkingen zijn anders dan hierboven beschreven, en of deze al dan niet ernstig zijn. Op dit moment zijn er op basis van de ervaringen met mensen die al jaren lang Fumaarzuur gebruiken, geen aanwijzingen dat men op lange termijn een ernstig risico loopt wat betreft de gezondheid. Geheel uit te sluiten is dit echter niet.

Zwangerschap
De mogelijkheid bestaat dat Fumaarzuurtherapie de vrucht beschadigd. Daarom wordt vrouwen aangeraden een zwangerschap te voorkomen door adequate anticonceptie. Bij gebruik van de ‘pil’ (anticonceptie) moeten aanvullende maatregelen genomen worden wanneer in de aanvangfase van de Fumaarzuurtherapie braken of diarree als bijwerking optreden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus nee: onvruchtbaar worden staat niet bij de bijwerkingen en als zoiets mogelijk zou zijn mag een arts jou dat niet voorschrijven voor je daarvan op de hoogte bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Jammer dat de arts die het advies gaf, geen uitleg heeft gegeven.