Waarom mag kruidvat paracetamol 500mg niet meer verkocht worden na 31 dec 2012?

Ik zag een bordje hangen bij de kruidvatparacetamol dat deze van 500mg niet meer verkocht mocht worden na 31 december 2012, weet iemand waarom? Er stond iets bij dat het dan alleen via de apotheek (of huisarts?) mocht worden gekocht.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

Dat zal om dezelfde redenen zijn als dat aleve 550 niet meer bij de drogist te koop is, nl. in combinatie met sommige andere medicijnen kunnen er bijwerkingen optreden. Met de nadruk op kunnen. (Althans, zo werd het mij bij de apotheek verteld).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah oke, dat zou het idd wel kunnen zijn. Ik weet in iedergeval dat je paracetemol niet moet slikken in combinatie met sommige medicijnen voor je bloed & met ibuprofen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je van negroïde afkomst bent of geboren bent in het Middenlands zeegebied, dan kun je een aangeboren enzym tekort hebben, waardoor paracetamol gebruik ernstige bloedafwijkingen kan veroorzaken. Verder is paracetamol alleen schadelijk bij ernstige nierafwijkingen. Paracetamol kan gecombineerd worden met ibuprofen.
Paracetamol is de veiligste pijnstiller die je kan gebruiken.
Ik vermoedt dat dit gaat om dit filiaal van het Kruidvat, iedere winkel die geneesmiddelen verkoopt moet aan een aantal eisen voldoen om die verkoop te mogen voortzetten, voldoen zij niet aan die regels, dan kan dat filiaal verboden worden zelfzorggeneesmiddelen nog te verkopen. Er moet oa altijd een drogist aanwezig zijn of anders een assistent drogist, ook moet de klant goed voorgelicht worden over zijn aankoop en moet de verkoper weten door wie dat geneesmiddel gebruikt gaat worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of er iemand als drogist werkt in dat filiaal, er werd mij iig wel gevraagd of ik nog vragen had over het geneesmiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
diegene die het geneesmiddel aan jou verkoopt, moet minimaal in het bezit zijn van het diploma verkoop in de drogisterij, dat is bij het kruidvat vaak niet het geval en daarmee wordt de regel al overtreden, ook zit de drogist vaak achter de schermen administratie bij te werken en is niet, zoals het hoort op de werkvloer, krijg je dan controle, dan is het mis, meestal krijg je nog een kans dit te herstellen, maar verpest je dat, dan is het gebeurd met de verkoop van deze geneesmiddelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zag laatst bij de Lidl ook een aantal soorten pijnstillers, waaronder Ibuprofen. Gaat deze ook uit de winkel dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorig jaar stond er iets dergelijks over ibuprofen bij het Kruidvat, en ze verkopen het toch nog... Zou kunnen dat het om de sterkte ervan ging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zowel bij het Kruidvat, als bij DA en Etos wordt gecontroleerd of zij aan de eisen, die voor certificering worden gesteld, voldoen, voldoen zij niet aan de eisen, dan kan de verkoop van zelfzorggeneesmiddelen worden verboden, ook bij een supermarkt die zelfzorgmedicijnen verkoopt, dient er 1 medewerker aanwezig te zijn die in bezit is van het diploma assistent drogist, ook supermarkten worden gecontroleerd.
www.cbl.nl/activiteiten/lobby-en.../zelfzorggeneesmiddelen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor de aanvulling Crea! +je voor het duidelijke antwoord.
Ik heb het vanmiddag nagevraagd bij het kruidvat. Het blijkt te gaan om de grote verpakkingen waar 100 stuks in zitten. Die gaan uit het assortiment. Ze waren nu al bijna uitverkocht. De kleinere verpakkingen van paracetamol van het kruidvat-merk blijven ze wel gewoon verkopen. Die lagen er dan ook nog volop. (Ik denk dat ze de grote verpakkingen te gevaarlijk vinden i.v.m. zelfmoord e.d.)