Mag ik alcohol drinken als ik Euthyrox slik?

Ik slik al een maandje Euthyrox en mijn vraag was dan of ik gewoon 1 keer in de zoveeltijd alcohol mag drinken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10K

Antwoorden (2)

Euthyrox en autorijden: Bij dit middel zijn hiervoor geen beperkingen.
Euthyrox en alcohol: Bij dit middel zijn hiervoor geen beperkingen.
https://www.thuisapotheek.nl/geneesmiddelen/euthyrox/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Euthyrox zit hetzelfde hormoon (schildklierhormoon=levothyroxine) dat je eigen schildkier maakt.

Behalve de inname, bij voorkeur nuchter minstens een half uurtje voor het ontbijt, is er geen enkel probleem. Noch met voedingsmiddelen, noch met alcohol .

Waarschijnlijk ben je nog niet goed ingesteld op schildklierhormoon, is je dosis Euthyrox nog niet voldoende. Het duurt vaak enige maanden voor je je eigen persoonlijke dosis gevonden hebt. Die hangt namelijk af van hoeveel je weegt, hoeveel je persoonlijk uit een pilletje opneemt, hoeveel schildklierhormoon je eigen schildklier nog maakt. Het wordt dus een heel individuele dosis.

Tot het moment waarop je (enige maanden duurt dat zeker) goed bent ingesteld, moet je ervan uitgaan dat de lever minder goed alcohol zou kunnen afbreken. Dat zou kunnen betekenen dat je meer ‘last’ van alcohol hebt omdat het langzamer wordt afgebroken en uit je lichaam verdwijnt. Je dus minder alcohol kan verdragen.

Er is echter helemaal geen reden om niet (met mate) te mogen drinken. Kwestie van uitproberen.

Zou je aanraden alle weetjes over levothyroxine (= schildklierhormoon = werkzame bestanddeel van Euthyrox) uit de onderstaande link eens na te lezen.