Werkt een halve tablet melatonine ook?

Ik slik melatonine tabletten. Ze zijn 3mg. Verder geen uitleg over melatonine gebruik nodig, of over hoe hoog/laag de dosis is.

Mijn enige vraag is of je een tablet door midden kunt breken, zodat je ook een halve dosis erbij kan nemen?
Het is een time release tablet, wat betekent dat het gedurende de nacht ook nog stofjes afgeeft waardoor je door kunt slapen. Zou dit niet meer werken door het doormidden breken van het tablet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoofdvraag is niet goed geformuleerd. Zo lijkt het net of je in totaal maar een halve tablet wil innemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat me verstandiger lijkt, maar dat terzijde.

Het beste antwoord

Nee, deze mag je niet breken. Tabletten met time release werking hebben een speciaal laagje om de tablet heen zitten, wat langzaam afbreekt. Als je de tablet doorbreekt gaat dit principe ook weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat moet je even uittesten. Kijken of dat genoeg is voor jou maar beter is dat om dat te doen in overleg met degene die jou melatonine heeft voorgeschreven. Het kan zijn dat het dan te weinig wordt voor het doel waarvoor jij het krijgt.

Toegevoegd na 3 uur:
Ok, ik las het verkeerd (bedankt!) je wilt dus ipv 1 tablet van 3 mg voortaan 1,5 tablet van in totaal 4,5 mg gaan slikken.

Dat moet je in overleg met je arts doen want hoe meer je slikt boven de 3 mg hoe meer last je kunt krijgen van de bijwerkingen: Het kan zijn dat u in een enkel geval, bij een langdurig gebruik van hoge doses melatonine (3 tot 5 mg), ’s ochtends slaperig blijft of te lang doorslaapt. Het lichaam moet namelijk ook wennen aan de extra melatonine. In sommige gevallen is het aan te raden om de dosering iets te verlagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vragensteller wil juist een halve tablet extra nemen. De hoofdvraag is ongelukkig geformuleerd, dus ik begrijp dat je dit antwoord gaf. Was ook mijn eerste ingeving.
Als er een breuklijn in de tablet zit, is hij meestal ook geschikt om in gehalveerde vorm te gebruiken. Voor de allerbeste raad is natuurlijk het advies van de apotheker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, als ik het goed begrijp wil je 1 hele EN een halve gaan nemen.
Ja dat zal gewoon werken, alleen zijn de time-release van het halfje korter duren.

Als voorbeeld, want ik weet precies hoe lang deze time-release duurt:
Een hele duurt 8 uur om opgenomen te worden, dit komt doordat de tablet maar langzaam oplost.
Een halve tablet zal eerder opgelost zijn (net als dat een kleine lolly eerder op is).
Voor het gemak ga ik ervan uit dat bij een halve dat 4 uur is.

Je krijgt dan in de 1e 4 uur 3 mg binnen en in de andere 4 uur nog 1,5 mg.

De halfwaardetijd van melatonine is ongeveer 45 minuten.
De hogere waarde door het extra halfje blijft nog een tijdje hoog doordat het steeds aangevuld wordt met de lagere waarde.

Persoonlijkt lijkt dit me zelfs beter dan 1 zwaardere time-release nemen. Ook omdat 'ochtends de melatonine hoeveelheid in je niet te hoog meer moet zijn, anders wordt je moeilijk/duf wakker.

(over de veiligheid van de dosis mag ik hier geen advies geven, daarvoor moet je bij een arts zijn.
Er is echter veel onderzoek geweest en gevaarlijke bijwerking zijn niet gevonden bij nog veel grotere hoeveelheden.
De meest gevaarlijke bijwerking is dat je er slaperig van kan worden als je het overdag neemt en dat kan weer gevaarlijk zijn in het verkeer)