Werken spierverslappers in op de spieren of het zenuwstelsel?

Als de anesthesist spierverslappers toedient. Werken deze dan in op de spieren zelf of het zenuwstelsel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Spierverslappers of spierontspanners werken op het centrale zenuwstelsel en werken remmend op de signaaloverdracht van zenuwen. Spierontspanners behoren tot de groep geneesmiddelen bekend onder de naam benzodiazepinen. Deze benzodiazepinen ontspannen en worden gebruikt als tranquillizers (kalmeringsmiddelen), slaapmiddelen, medicijnen tegen angst (anxiolyticum), ter behandeling van
epilepsie en dus ook als spierontspanners.
Spierontspanners worden alleen voorgeschreven als een klacht zo ernstig is dat het functioneren wordt belemmerd.
Het bekendste voorbeeld van een benzodiazepine is diazepam, met name bekend onder de naam merknaam Valium. Andere voorbeelden van merknamen zijn Dantrium, Dantrium IV, Esmeron, Inhibin, Norcuron, Pavulon en Dorsiflex.
Hoe werkt het?
De zenuwprikkel naar bijvoorbeeld de spieren wordt geblokkeerd waardoor de spier niet meer aanspant of in een kramp schiet. Maar spierontspanners werken op het hele zenuwstelsel, het is dus niet zo dat de zenuwoverdracht naar maar één spier wordt geblokkeerd. Het gevolg daarvan is algehele sufheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
www.werkendlichaam.nl/10138/1/spierverslappers.html