Waar is de pijn stiller voor bij het zetten van een spiraaltje ?

Waar gaat de pijn zitten en waarom ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Zodat de spieren wat ontspannen en het wat makkelijker gaat. Ook ervaren sommige vrouwen het als gevoellig en door de pijnstiller voel je er dus ook minder van. Echt pijn doet het niet hoor. (moest ik erbij zeggen van mijn partner)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verschilt echt heel erg per persoon hoor, met name voor jonge vrouwen die nog nooit een kind hebben gebaard kan het extreem pijnlijk zijn.
Met een spiraaltje plaatsen gebruiken ze een aanhaak tang.
Deze is nogal gevoelig.
Je kunt een misselijk van worden of heel gevoelig.

Om deze pijn iets te verminderen gebruik je pijnstillers
800mg ibuprofen werd bij mij gezegd, en voor het plaatsen nogmaals gevraagd of dat had gedaan. Dus wel belangrijk.

Aanhaak gebruiken ze im je baarmoeder iets open te houden: meestal zeggen ze wel wanneer je de pijn kunt verwachten. Maar neem ze wel want het is de enigste pijnstilling die je gebruikt tijdens het plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mijn pas geleden meegevallen, dus maak je niet te bang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanhaaktang? Klinkt spannend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk maar eens op kogeltang of
Aanhaaktang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of op iud plaatsen youtube
De baarmoeder is een gevoelig orgaan en het gevoel van de spreider die de hele ingang openmaakt voor de plaatsing is ook niet echt prettig als je het niet gewend bent. Vele vrouwen vinden de hele toestand niet prettig en onwillekeurig verkrampen ze hoewel ze moeten ontspannen. Ontspannen op commando lukt niet echt bij de meeste vrouwen!
Om het spiraaltje te plaatsen, moet de baarmoedermond met een klemmetje worden beetgepakt wat pijnlijk kan zijn. Daarom wordt de baarmoedermond plaatselijk verdoofd. Dit voel je meestal niet omdat het een heel dun naaldje is. De baarmoederhals wordt nu wat wijder gemaakt , waarna het spiraaltje wordt ingebracht.

Het inbrengen zelf geeft kortdurend een krampende pijn in de onderbuik. De pijn gaat binnen enkele minuten weer weg, maar kan even heel heftig zijn.
Tegenwoordig wordt daarom aangeraden om een uur voor het plaatsen een Naproxen 500 mg. of 2 Paracetamols 500 mg in te nemen om de baarmoedermond te verdoven en de pijn daar niet te voelen.

Zelf heb ik jarenlang een gewoon koperspiraaltje, dus geen hormonen Mirena gedragen en vond het perfect. had ook nooit bijwerkingen of last ervan. Ik kreeg toendertijd ook geen advies voor pijnstillers en het was bij plaatsing
niet maar bij verwijdering altijd even pijnlijk bij mij, ook al kon ik me goed ontspannen. Spiraaltjes moeten nl. na 5 jaar vervangen worden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plaatselijk verdooft word zelde gedaan verelde mijn huisarts.
Omdat ibuprofen de zelfde resultaat boekt of zelfs betere pijnstilling Verdere info klopt wel!!