Ben je automatisch allergisch aan morfine als je allergisch reageert op opiaten?

Ik krijg namelijk ademhalingsproblemen (ademdepressie/astmatische aanvallen) wanneer ik Codeïne of Tramadol inslik; ik vroeg mij af of ik dan automatisch ook allergisch zal reageren op de pure vorm van morfine?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ik vermoed van wel. Tramadol is een zgn opiaatagonist, wat kortweg betekent dat het dezelfde soort receptor als morfine zal bezetten. Overigens zou tramadol in therapeutische doseringen (dwz normale dosering en normale leverfunctie) nauwelijk benauwdheid horen te geven. Als bijwerking valt het in de categorie 'zelden'.
Geef het altijd aan wanneer er naar allergieën wordt gevraagd. Better safe than sorry.