Helpt een kinder aspirine ter voorkoming van stolsels in het bloed?

Deze vraag n.a.v. iets wat mij ter oren is gekomen; namelijk dat het innemen van een kinder-aspirine , zo een 2 à 3 keer per week zou helpen ter voorkoming van bloedstolsels.
Is dit waar of is dit bewezen?
Of deelt er iemand zo een ervaring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25K

Antwoorden (6)

Dit klopt. De aspirine verdunt het bloed iets waardoor het minder makkelijk kan stollen. Het stroomt daardoor sneller door.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedstolling#Remming_van_de_stolling dit is ook een nuttige link hierover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Artsen schrijven dit idd soms voor als bloedverdunner. Dus ja dit werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat werkt. Een lage dosis aspirine ("kinderaspirine - al geven we dat al jaren niet meer aan kinderen en zit zelfs in Sinaspril al jaren paracetamol) helpt als bloedverdunner.

Het wordt voorgeschreven aan mensen met een geschiedenis van hart- en vaatklachten of trombose, en soms aan zwangere vrouwen die risico lopen op bepaalde problemen (HELLP). En het blijkt dat mensen die langdurig dagelijks een lage dosis aspirine nemen, minder snel een hartaanval of beroerte krijgen.

MAAR :
Dat betekent (nadrukkelijk) NIET dat het een goed idee is op je eigen houtje zomaar kinderaspirie te gaan slikken als je niet in een risicogroep zit en zonder overleg met je huisarts. Het heeft namelijk ook wel degelijk risico's en nadelen die in het geval van hartpatienten het nemen waard zijn, maar voor volstrekt gezonde mensen niet.

Als je dergelijke problemen wilt voorkomen, kun je beter zorgen voor een gezonde leefstijl. Gezond eten, eel bewegen en niet roken. Daar zitten in elk geval geen risico's aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, klopt : dat schrijf ik ook alleen om aan te geven dat echte 'kinderaspirine' niet bestaat, omdat we dat niet meer aan kinderen geven. In mijn jeugd was sinaspril zoals de naam doet vermoeden aspririne (met sinaasappelsmaak), maar dat is het dus niet meer. Dat zijn dus niet de pilletjes die je krijgt 'voorgeschreven' als je in de risicogroep zit.
Er zijn echter - vandaar mijn MAAR- mensen die op eigen houtje preventief kinderaspririne willen slikken, en daar gerust sinaspril voor nemen zonder de bijsluiter of zelfs maar het doosje te lezen. En dat heeft dus geen enkel effect.
Aspirine is een oud medicijn dat voornamelijk gebruikt wordt als pijnstiller of als koortswerend middel. Het heeft echter een belangrijke bijwerking op de bloedplaatjes, waarvoor het de laatste jaren dus inderdaad veelvuldig wordt gebruikt.
Aspirine verstoort de aggregatie (samenkleven) van de thrombocyten op een efficiente (inhibitie van cyclooxygenase, COX) en onomkeerbare manier en doet dit reeds bij lage dosissen. De werking ervan is afhankelijk van de gebruikte dosis: vanaf 30 mg verstoort het de werking van de bloedplaatjes, bij enkele 100 mg werkt het koortswerend en pijnstillend en bij hogere dosissen is het ook ontstekingsremmend.

Een product met de naam kinderaspirine kan ik niet vinden. Wel bestaan er aspirines met 100 milligram acetylsalicylzuur per tablet. Daar zou je dan geregeld een halve van kunnen slikken om inderdaad stolsels te helpen voorkómen.
Amadea
11 jaar geleden
Ten eerste is heeft aspirine een (onomkeerbaar) effect op de bloedplaatjes en belemmert deze om samen te klonteren: het is een trombocytenaggregatieremmer. Het is dus eigenlijk geen "bloedverdunner". Het effect op de bloedplaatjes kan al bij 50 mg. aspirine optreden. Daarom wordt aan mensen die een beroerte of hartinfarct hebben gehad dit vaak voorgeschreven. Het vermindert de kans op herhaling met ongeveer 40%.Inname is iedere dag een tablet van 50 of 100 mg. gedurende de rest van het leven. Ik slik het al 15 jaar, na 2 x dotteren.

Ten tweede gaat aspirine tumorvorming tegen. Volgens onderzoeken zou het dagelijks slikken van een kleine dosis aspirine, gedurende 5 jaar, de kans op tumoren in slokdarm en darmstelsel met 20% a 30% doen afnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een medicijn met aspirine in kleine hoeveelheid als werkzame stof. Het heet Cardio-Aspirine.
Niet nemen zonder voorschrift!!!!