Wat zijn koolstofkorrels?

Hallo,

mijn kameraad is met een vriend van hem naar Istrië (Kroatië) getrokken voor vakantie, ik kreeg net een mail binnen dat zijn vriend via de apotheek koolstofkorrels heeft gekregen, ik weet natuurlijk ook niet wat het is en waar het voor dient en wil het ook niet direct vragen waarom :)

Weet iemand wat koolstofkorrels zijn en waar het voor dient eventueel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Amadea
11 jaar geleden
Zou dat niet gewoon Norit zijn? Dat de vriend last heeft van diarree en dit slikt om te proberen het te stoppen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Klinkt als norit, ofwel actieve koolstof. Kun je hier ook gewoon kopen. Helpt vaak prima tegen beginnende diarree, kan ik uit eigen ervaring melden.

Het beste antwoord

Dat kan bijna niet anders zijn dan het product dat overal ter wereld verkocht wordt als "norit", volgens de Nederlandse aanduiding.

Norit is actieve koolstof. Dat zijn korrels van koolstof die met een speciale behandeling "gepoft" worden zodat er een enorme oppervlakte ontstaat (tot 2000 m²/gram)
Norit is daarom buitengewoon geschikt om vloeistoffen te zuiveren, omdat stoffen die daarin opgelost zijn aan de koolstofkorrels zich binden ("adsorptie" is de juiste term hiervoor, met een "d", niet met een "b")
Norit krijg je van de apotheek (zonder recept) als je last hebt van beginnende diarree, en van de arts als je vergif hebt ingenomen.

Vaak denkt men dat norit werkt door overtollig water in je darm op te nemen, maar dat is niet juist. Norit werkt op de volgende manier: de toxines die de bacteriën in je darmen produceren (of het vergif die je geslikt hebt) binden zich aan de koolstofkorrels en zo voorkom je dat deze toxines hun effect doen in je lichaam. De volgende dag ziet je ontlasting een beetje vreemd uit, maar het kan enorm helpen bij milde diarree.

Norit wordt ook voor talloze toepassingen in de chemische en levensmiddelenindustrie toegepast, om toxines te elimineren, kleurstoffen te verwijderen, ongewenste geuren op te nemen, water te zuiveren...
Goedkoper dan norit, en niet geschikt als medicijn zijn diatomeeënaarde, zoals b.v. bentoniet of sepioliet, die je vindt b.v. in de kattenbak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is gewoon een goed antwoord en kriijgt dus een plus.+
Cryofiel
11 jaar geleden
Als Norit toxines bindt, bindt het dan ook voedingsstoffen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele goeie vraag Cryo!!!!! Ja, dat kan. Sterker nog: het gebeurt... maar het valt reuze mee. Maar niet zomaar alle voedingsstoffen, en ook helaas ook niet alle soorten toxines.
Bij voorbeeld PAK's (polyaromatische koolwaterstoffen) worden uiterst efficiënt geëlimineerd uit olie met behulp van norit, terwijl de vetoplosbare vitamines ongemoeid blijven. Dat is de standaard procedure voor de raffinage van b.v. kokosolie.
Voor het bleken van palmolie (die van nature knaloranje is) gebruikt men bentoniet, stukken goedkoper, en die ook specifieker werkt voor kleurstoffen in de olie. In het algemeen werkt norit niet heel erg specifiek, maar de hoeveelheid voedingsstoffen is zo groot in verhouding tot toxines, dat per saldo toch effectief werkt.
Norit is in ieder geval veel beter in de adsorptie van niet polaire verbindingen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als actieve kool zowel sommige toxines als een deel van de voedingsstoffen bindt ... En als er heel veel meer voedingsstoffen dan toxines aanwezig zijn in maag en darmen ... ... hoe komt het dan dat de koolstof niet verzadigd raakt met de overvloedig aanwezige voedingsstoffen voordat het toxines kan binden?   Of, volgens een iets andere redenering: Stel dat er 100 moleculen toxine en 10.000 moleculen voedingsstof aanwezig zijn. Stel dat je genoeg actieve kool slikt om 100 moleculen te adsorberen. Dan mag je, bij gelijke adsorbtie-affiniteit, verwachten dat de koolstof 1 molecule toxine en 99 moleculen voedingsstof adsorbeert. Dan vermindert de hoeveelheid toxine met slechts 1%. De diarree zal daarvan niet verdwijnen. Als de diarree verdwijnt wanneer je 97% van de toxinen adsorbeert, zul je dus meer actieve kool moeten slikken. Maar, opnieuw bij gelijke adsorbtie-affiniteit, zal die actieve kool niet alleen 97% van de toxinen, maar noodzakelijkerwijs ook 97% van de voedingsstoffen moeten adsorberen. Nu is dit een vereenvoudigde voorstelling, maar ik blijf erop uitkomen dat actieve kool ook bepaalde voedingsstoffen verwijdert. Nu is dat niet erg, want ik overleef ook als ik een aantal dagen een heel eenzijdig voedingspatroon volg. Maar ofwel het slikken van Norit maakt bepaalde voedingsstoffen onbeschikbaar voor het lichaam, ofwel ik begrijp iets niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Norit bindt voornamelijk niet polaire stoffen en niet geïoniseerde moleculen. Een gevolg hiervan is dat de capaciteit van norit om stoffen te binden pH-afhankelijk is. Dat heeft grote gevolgen voor de effectiviteit van norit bij de behandeling van diarree. Meer hierover even verder. Neem b.v. PAK's in olie. Een verontreiniging met PAK's zit in de orde van grote van de µg/kg (enkele tientallen in een worst-case scenario) De affiniteit van PAK's voor de actieve koolstof is zo groot, dat met 10 kg norit kan je 25 Tm olie zuiveren. In het buitengewoon complex milieu van je darmen, waar vnl polaire moleculen zitten, gaat dat uiteraard veel ingewikkelder. In feite zijn er verschillende studies die twijfelen aan de effectiviteit van norit voor behandeling van diarree. Kijk deze van Mayo Clinic
http://www.mayoclinic.com/health/drug-information/DR602267 Maar toch is de adsorptie capaciteit van norit zo groot (een dosis bevat ca 5 gram) dat als maar een deel van de bacteriën of hun toxines zich aan norit binden, dit helpt al om de symptomen te verminderen.
Ook gassen worden door norit geadsorbeerd, en dat verlaagt de druk en pijn in de darmen.
Het probleem is dat de pH verandert naarmate het voedsel langs je maag-darmkanaal vordert, en dus ook de effectiviteit van norit. Alleen de niet polaire moleculen zullen zich uiterst selectief binden bij lage pH (in de maag en duodenum), en later, in je dikke darm, als de pH stijgt, heb je in theorie een betere binding van bacteriën en hun toxines.
Het is een onbetwiste feit dat norit prima in staat is om onder gecontroleerde omstandigheden (in vitro) bacteriën te binden. De vraag is of, en hoe goed dit werkt in de darmen van een ziek patiënte.
Een vergiftiging met zware metalen (chroom, kwik, lood...) kan zeer doeltreffend worden bestreden met norit. Maar helaas lang niet alle vergiffen of toxines (van bacteriën of niet) kunnen voor 100% door norit gebonden worden. Wat adsorptie van nutriënten betreft, heb je gelijk: op korte termijn is het effect nihil, omdat je lichaam dat prima kan compenseren. In ieder geval blijft het een dynamisch balans, en omdat je lichaam toch langzaam aan de vrije nutriënten opneemt, is dat effect nog kleiner. Zelf zou ik nooit een gewone diarree bij een dier of mens met norit behandelen, daar heb je veel betere medicijnen voor, maar in sommige landen (blijkbaar ook in Kroatië) gebeurt dat nog steeds. Wel is norit de juiste keuze bij inname van bepaalde soorten vergif.
Cryofiel
11 jaar geleden
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg! Naar aanleiding van je laatste alinea: Norit (daar Kohlekompretten genoemd) wordt ook in Duitsland nog veel gebruikt bij beginnende diarree. Men ziet het als een onschadelijk middel dat goed helpt. Pas bij grotere problemen neemt men eventueel imodium.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik dacht dat actieve kool in Norrit stond voor kool als zijnde groente LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha!
Hele goeie Voldemort! :-)
Nee, inderdaad, norit bestaat voor 100% uit steenkool.
Volgens mij kan je ook een goedkopere variant maken met turf, maar dat zou ik moeten checken.

Andere antwoorden (1)

Er wordt waarschijnlijk een soort van Norit bedoeld. dat is een middel van kool tegen diarree