Wat gebeurt er al je morfine retard tabletten breekt voor je ze inneemt?

Ik vraag me af of het een korte sterkere pijnstillende werking heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Ja, dat is ongeveer het effect. De werkzame stof komt dan versneld vrij en wordt sneller door je lichaam opgenomen. Dat hangt wel af van de precieze structuur van de tablet trouwens, er zijn retardtabletten waarbij de stof langzamer wordt opgenomen doordat het vermengd is met andere stoffen, en waarbij het niet de buitenste laag is die hiervoor zorgt. Maar bij de meeste retard-tabletten zal het dan heel snel opgenomen worden. Wat normaal gesproken geleidelijk over een periode van 12 uur wordt afgegeven, komt nu ineens vrij. En hoe snel dat is weet je niet, want er is dan niets meer wat ervoor zorgt dat dit geleidelijk gebeurt en wat het gecontroleerd afgeeft. Bij de morfine drank of zetpillen is dit ongeveer vier uur, maar ik heb geen idee of een gebroken retard-tablet dit misschien nog wel sneller doet. Dat betekent dat je in feite potentieel de vier tot zesvoudige dosering (of misschien nog wel meer) neemt van wat is voorgeschreven, maar dan in één keer. Zeker bij een patiënt die geen hogere doseringen gewend is, kan dit - ook afhankelijk van de dosering - ernstige en zelfs levensbedreigende bijwerkingen geven. Morfine en andere opiaten kunnen in hogere doseringen zorgen voor een ademhalingsdepressie, en dat is dan waar je (naast sufheid en misselijkheid) het meest op moet letten wanneer iemand mogelijk een te hoge dosering heeft binnengekregen.

Nu weet ik niet wat de achtergrond is van deze vraag, maar als je zelf of iemand in je omgeving morfine retard gebruikt en af en toe kortdurend extra pijnstilling nodig heeft, overleg dit dan met de behandelend arts. Vaak wordt bij langdurige behandeling met opiaten een basisdosering gegeven in langwerkende middelen, waarbij dan een ander, kortwerkend middel gegeven wordt om te gebruiken bij doorbraakpijn of als er eens kortdurend extra pijnstilling nodig is. De aanbevolen dosering is dan ongeveer 10-15% van de totale dagdosering (over 24 uur) dus als iemand bijvoorbeeld tweemaal 50 mg morfine retard slikt, zou er voor doorbraakpijn een middel gegeven kunnen worden dat qua pijnstilling gelijkstaat aan ongeveer 10 tot 15 mg morfine. Maar uiteraard is het aan de arts om de dosering te bepalen. Er zijn genoeg snelwerkende opiaten verkrijgbaar om ook bij een wat wisselende behoefte aan pijnstilling dit goed te kunnen regelen, en daar zelf tabletten voor gaan breken (als je dat tenminste van plan was) is gewoon veel te gevaarlijk.