Hoeveel milligram vitamine B6 (pyridoxaal-5-fosfaat) mag men dagelijks maximaal innemen?

Ik eet weinig groenten en fruit, maar ik eet wel voldoende om aan mijn calorieën te komen, maar er is een multivitamine die ik graag wil gebruiken waar 15mg vitamine B6 (pyridoxaal-5-fosfaat) in aanwezig is...

Weet iemand of het veilig is om dagelijks 15-20mg vitamine B6 binnen te krijgen? Of is dit riskant/gevaarlijk/ongezond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat er al goede antwoorden zijn, geef ik je alleen deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanbevolen_dagelijkse_hoeveelheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet dat vitamines samenwerken en eigenlijk in combinatie gebruikt moeten worden? Daarom wordt er vaak geadviseerd om B-complex te nemen.

Het beste antwoord

Weet je zeker dat er geen microgram op staat?

De aanbevolen hoeveelheid van Vitamine B6 is 1,5 milligram per dag. De maximale veilige dosis is 25 mg.

Dagelijkse opname van 15-20 mg vitamine B6 is niet dodelijk, maar ver boven wat je nodig hebt en daarom af te raden. Probeer niet meer dan 2 x boven de ADH (aanbevolen hoeveelheid) te zitten als je preparaten gebruikt.

Het lijkt mij echter stug dat er in 1 pil 15 keer de ADH zit.

In bijgaande link kan je per vitamine de ADH en maximum hoeveelheid vinden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik geloof dat je om aan 20 mg vitamine B6 te komen zo'n 60 bananen moet eten.

Waarschijnlijk is er helemaal geen extra nodig, maar als het je gerust stelt neem dan een multivitamine die ongeveer 50% van de ADH bevat. Dat zijn meestal multivitamines voor kinderen.

De rest krijg je echt wel via je voeding binnen, ook al eet je weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 15 mg kan goed kloppen,
ik heb hier een pot Solgar VM-2000 staan en daar zit er 2 pillen 90 mg (4500% ADH) in.
(dus 45 mg per pil)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik heb het even opgezocht. Echt belachelijk. Ik heb davitamonpreparaten met 50% ADH gemiddeld per pil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vit. B6 wordt altijd in milligrammen aangegeven. In een hooggedoseerde B-complex zit 25 mg per tablet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dacht ik ook, maar ik ging twijfelen. Keesvi, weet jij waarom zulke hoge dosissen voorgeschreven zouden worden? Volgens mij doet je lichaam niets met al die extra vitamines, behalve uitplassen. Je hebt er niets aan en een te hoge dosis is wel schadelijk. Ik weet ook niet of de dosis kan opbouwen in je lichaam, als je elke dag hoge dosis slikt. Waarschijnlijk wel en wordt daarom aangeraden om bij doses > 20 mg dit alleen onder medische begeleiding te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij vitamines is het belangrijk om te weten welke water- en welke vetoplosbaar zijn. De wateroplosbare plas je inderdaad weer uit, ongeacht de dosering, een teveel of een te weinig, maar de vetoplosbare worden in je vetweefsel opgeslagen, dus inderdaad gebufferd voor moeilijker tijden. De keuze van de dosering, hoog of laag, is vooral afhankelijk van je zienswijze. Ik neig in een aantal opzichten naar de orthomoleculaire leer die werkt met hoge doseringen. Die leer gaat er o.a. vanuit dat de gangbare gezondheidsleer net voldoende adviseert is om niet acuut ziek te worden en de moleculaire leer om gezond te blijven. Misschien valt daar iets op af te dingen maar voor mezelf heb ik wel bewezen dat er tenminste iets in zit. Sinds ik enkele grammen vitamine C per dag extra neem heb ik op een enkele snotneus na, geen griep of verkoudheid meer gehad. Het is geen middel tegen alle kwalen maar kennelijk werkt het in ieder geval goed tegen deze virussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitamine B6 is wateroplosbaar en verlaat volgens mij gewoon het lichaam. Kans op accumuleren is dan klein. Voor wat betreft het in hoge dosis innemen van vitamine C is er veel discussie over of dit nu wel of niet weerstandsverhogend werkt. Ik denk echter dat een hoge vitamine C inname veel minder schadelijk is dan een hoge vitamine B6 inname en zou toch terughoudend zijn met multivitaminen met hoge doseringen. Dan liever een multivitamine met 50% ADH en eventueel wat losse vitamine C tabletten en ijzer e.d. Maar nu lijkt het wel of ik helemaal voor vitaminepreparaten ben. Dat is niet het geval. Ik ben van mening dat je met een gezonde voeding voldoende vitamines binnen krijgt. Via een bloedmeting kan je er achter komen of en welke vitamines en sporenelementen je te kort komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt inderdaad heel makkelijk gesteld dat je met een gezonde voeding voldoende vitamines en spoorelementen binnenkrijgt. Feit is echter dat bijna niemand een voedingspatroon heeft dat Voedingscentrum en Gezondheidsraad daarbij in gedachten hadden. Als je daarbij bedenkt dat die normen, zoals ik al aangaf, net voldoende zijn om niet regelmatig acuut of acuut chronisch ziek te worden. Met je eens dat streven naar een gezond voedingspatroon het eerste verdiend is maar ik vind wel dat het verstandig is om aan te vullen als je een kans hebt op tekorten en dat is sneller dan je denkt. Heel veel vitamine C kan invloed op de opname van ijzer hebben maar is in zoverre schadelijk dat je er diarree van kunt krijgen. Dan werk je er echter al vele grammen van weg maar nierstenen krijg je er niet van, zoals vaak nog beweerd wordt. Als je er geen verstand van hebt kun je best een laaggedoseerde multi en wat vitamine C gebruiken. IJzer zou ik niet doen omdat stapelen daarvan echt wel risicovol is voor je gezondheid. Dat die normen voor aanbevolen doseringen overigens mede bepaald worden door de politiek kun je lezen in het volgende artikel: http://www.beauty-food.info/tag/vitamine-c/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eén klik verder, bedoelde ik: http://www.beauty-food.info/vitaminepil-belooft-veel-doet-weinig-volgens-de-consumentenbond/ Je moet even doorlezen maar dan wordt wel duidelijk hoe makkelijk er naar gevestigde opvattingen wordt geredeneerd. 'Wetenschappelijke consensus' wordt dat dan genoemd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+11

Andere antwoorden (1)

De maximale dosis is 200 milligram per dag.

Een hoge dosis (boven 200 mg per dag) kan leiden tot een ernstige beschadiging van de zenuwen in de armen en benen. Gebruik het niet langdurig in hoge
concentratie (25-50 mg).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. de maximale veilige dosis is 25 mg. 200 mg zit daar ver over en is ook schadelijk. Dat staat ook in je link. De dosis die je per dag nodig hebt is 1,5 mg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees dat het er toch wel duidelijk staat. Zij verstaan maximum onder de schadelijke dosis. Meestal wordt als maximum de veilige dosis gehandhaaft. Maar dat staat er op zich wel onder.