Maakt een uur verschil in tijd iets uit wanneer je medicijnen inneemt?

Ik gebruik 1.5 mg Risperdal. Maakt het uit als ik deze medicatie een uur eerder of een uur later inneem dan normaal gesproken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

Ja, 1.5 uur speling op dit soort medicijnen is veel, de werkzame dosis kan daardoor teveel slingeren en buiten de werkzame bandbreedte komen.
Dit hangt erg af van je gestel af, sommige medicatie waarbij je bijvoorbeeld 2 per dag (om de 12 uur) moet nemen kan met 11/2 uur verschil in de innametijd echt wel problemen geven, sommige medicijnen werken beneden een bepaalde dosis (zo goed als) niet en daarboven wel.
Zelf gebruik ik medicatie en dan merk ik -als ik vergeten ben in te nemen - heel duidelijk DAT ik dat vergeten ben.

Het is echter per medicijn, per dosering, per persoon en zelfs per omstandigheid verschillend wat de tolerantie daarvan is.

Beter dus niet experimenteren en nauwkeurig op tijd innemen, dan raak je niet ontregeld.

Toegevoegd na 13 minuten:
Vooral kortwerkende EN slow release(SR) preparaten vereisen vaak nauwkeurig innemen.

Sommige medicijnen weken maar kort en dan is 11/2 uur verschil in inname tijd een flink probleem, vooral met methylfenidaat is dat sterk.

SR preparaten bevatten vaak bolletjes od een soort sponsjes die langzaam een nauwkeurige dosis afgeven, aan het eind van de werkingduur benadert het preparaat dan de minimaal werkzame hoeveelheid, de "speling " varieert per soort medicijn maar is met SR vaak ongeveer een uur.

Sommige medicijnen geven -na uitgewerkt te zijn - een rebound-effect, wat betekent dat de klachten waarvoor je de medicijnen gebruikt, versterkt terugkomen, wat flinke ontregeling kan geven.

Risperdal echter kent een grote therapeutische breedte en als je het eenmaal per dag inneemt zal die 11/2 uur verschil
bij goede dosering geen ramp zijn. Maar ga niet onderzoeken hoeveel "rek" er in zit, eenmaal ontregeld krijg je verschijnselen waarop je niet zit te wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Risperdal werkt redelijk lang, en de dagdosering kan gegeven worden in één gift of in twee giften. Normaal gesproken zou dan één uur eerder of later niet veel uit moeten maken.

Er kunnen natuurlijk wel situaties zijn (bijvoorbeeld vanwege interactie met andere middelen) waarbij het wél uitmaakt, en daarbij is het voor je ritme en om te voorkomen dat je het vergeet altijd beter om een vaste tijd aan te houden. Overleg dus eerst met je arts als je de tabletten echt anders wilt slikken dan voorgeschreven. Maar als je je afvraagt of je bijvoorbeeld straks bij het ingaan van de wintertijd je medicatie gewoon op de 'nieuwe' tijd kunt gaan innemen zonder problemen, dan kan dat gewoon.