Hoeveel microgram vitamine D levert zonlicht?

Hallo,

weet iemand hoeveel microgram (mcg) aan vitamine D zonlicht levert?

Ik heb een licht getinte huidskleur (lichtbruin) en wil graag een multivitamine kopen waar reeds 15 microgram (mcg) vitamine D3 in zit, daarom vroeg ik mij af hoeveel microgram (min of meer) zonlicht ons oplevert aan vitamine D?

Weet iemand dit?

Ik wil namelijk niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden overschrijden...

Ik lees dat de Gezondheidsraad dagelijks 10 microgram extra vitamine D adviseert voor:

- kinderen tot vier jaar;

- mensen van 4 tot 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een donkere huidskleur hebben of onvoldoende buitenkomen;

- vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen;

- vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven;

- vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 jaar die een lichte huidskleur hebben en voldoende buitenkomen.

En dagelijks extra 20 microgram vitamine D voor:

- mensen die osteoporose hebben;

- mensen die in een verzorgings- of verpleeghuis wonen;

- vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 jaar die een donkere huidskleur of die onvoldoende buitenkomen;

- vrouwen vanaf 50 jaar die een sluier dragen.

De Gezondheidsraad heeft voor de gehele bevolking een veilige bovengrens van 50 microgram per dag vastgesteld.

Dus nu nog een antwoord op mijn vraag :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je naakt buiten of heb je een sluier aan?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D Verder hoef je niet bang te zijn dat je teveel slikt, het niet mogelijk om met een normale dosis van standaard verkrijgbare supplementen op een dosis te komen die bijwerkingen kan hebben.
zie het stukje "Overdosis vitamine D" in de wiki.

Het beste antwoord

Volgens de Gezondheidsraad is er niet veel informatie over hoeveel vitamine D je lichaam aanmaakt onder invloed van zonlicht, omdat het van zoveel factoren afhankelijk is: tijd van het jaar (van oktober tot april is de vitamine D die je lichaam aanmaakt verwaarloosbaar), hoe lang je in de zon bent, de tijd van de dag, hoeveel blote huid je daarbij hebt, of je zonnebrandcreme gebruikt, hoe bewolkt het is, je precieze huidskleur, je leeftijd.
Bij mensen met een lichte huidskleur zou 15 minuten per dag met handen en hoofd ontbloot zorgen voor het hele jaar door gemiddeld 2,5-5mcg vitamine D, maar over hoeveel je lichaam aanmaakt bij langere tijd in de zon is weinig bekend.
Er is volgens hen maar heel weinig informatie beschikbaar is over hoeveel vitamine D het lichaam van iemand met een donkere huid aanmaakt onder invloed van zonlicht.
Wel zeggen ze dat bij een donkere huid 4-6x zo'n sterke straling nodig is om evenveel vitamine D aan te laten maken.

Hieruit kan je misschien wel zelf al een conclusie trekken. Als je zelf van april tot oktober elke dag gemiddeld maar een kwartier met handen en hoofd ontbloot in de zon bent, zal je lichaam veel minder dan 5 microgram aanmaken, en kan je dus 45 microgram supplementeren.
Als je heel veel in de zon komt, wordt het wel lastig schatten.
Overigens noemt de Gezondheidsraad ook de aanbevelingen van een Britse gezondheidsorganisatie die zegt dat men 25 mcg D mag innemen náást de vitamine D via zonlicht. Aangezien zij op ongeveer dezelfde breedtegraad zitten als wij, zou ik ervan uitgaan dat 25 mcg dus geen enkel probleem is.
Overigens is mij uit de gegevens van de Gezondheidsraad niet duidelijk of die bovengrens van 50 mcg gaat over het totaal, of alleen over de inname via voedsel en supplementen (ik heb een beetje de indruk dat het laatste het geval is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Weet ik niet maar ik denk dat als je elke dag zo'n 15-20 min buiten bent al de dagelijkse hoeveelheid binnen hebt.
Ik eet ook elke ochtend Kellogg's met 4,2µg vitamine D/100g zie link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet per definitie genoeg.
15 minuten met alleen hoofd en handen, is bijvoorbeeld zelfs voor jonge mensen met lichte huid al niet genoeg, dan moet het al aangevuld worden met D uit voeding of supplementen. En mensen met een donkere huid moeten behoorlijk veel vitamine D extra nemen, dus het zou hoogstens genoeg zijn als iemand heel veel huid ontbloot in de zon, maar ook dan is het de vraag of het zelfs dan wel genoeg zou kunnen zijn.
Kleine kinderen die per week een half uur bloot-met-luier buiten zijn of twee uur gekleed buiten zijn maken voldoende vitaD uit zonlicht aan. 'Voldoende' betekent dat ze naast hun normale en gezonde voeding (inclusief vette vis, volle melk en/of moedermelk, ei en boter) geen suppletie nodig hebben van 10 microgram per dag.
Ergo: een half uur bloot of twee uur gekleed geeft per week evenveel vitaD als 7 dagen van 10 microgram = 70 microgram suppletie.