Kunnen deze geneesmiddelen maagzuur of droge mond opleveren als bijwerking???

Beste mensen,

aangezien ik al een tijdje met reflux (maagzuurproblematiek) en hyperventilatie-stoornissen kamp neem ik sinds begin 2012 3 verschillende medicijnen...

Medicijn 1) 's ochtends op een nuchtere maag 'Omeprazole' 20mg (voor de refluxklachten)

Medicijn 2) 's ochtends na het ontbijt 'Sipralexa' 10mg (voor mijn hyperventilatie-stoornissen en kortademigheid)

Medicijn 3) 's avonds voor het slapengaan 'Remergon' (Mirtazepine) 15mg (om 's avonds makkelijker in slaap te vallen)

Ergens had ik gelezen dat sommige geneesmiddelen refluxklachten kunnen veroorzaken (maagzuur); weet iemand of (één van) deze 3 geneesmiddelen maagzuur (kunnen) veroorzaken?

En weet iemand of (één van) deze 3 geneesmiddelen een droge mond (kunnen) veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Van deze3 gebruik ik alleen Omeprazol en deze legt juist een beschermend laagje over de maagwand.
Van de andere 2 weet ik het niet, maar van de door jou genoemde klachten, heb ik geen last.
Dus het ligt (in mijn geval ) niet aan de Omeprazol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omeprazol is een protonpompremmer, hetgeen betekent dat de aanmaak van maagzuur wordt afgeremd door beïnvloeding via het zenuwstelsel. Antacida en dergelijke middelen (Gaviscon) brengen een beschermend laagje aan op de maagwand. Die werken dus heel anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antagel, bedoelde ik eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer die tegenstribbelende hersenhelften, of het warme weer Kees?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut, Moolkeesje! Iets typen en tegelijkertijd aan iets anders denken gaat menigeen uitstekend af maar mij dus niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is Gaviscon minder schadelijker/gevaarlijker op termijn dan protonpompremmers Keesvi?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Middelen als Gaviscon hebben veel minder (mogelijke) bijwerkingen dan protonpompremmers als omeprazol. Daarom zijn ze in de meeste gevallen het eerst aangewezen middel. Alleen bij reflux doet het spul niet zoveel.

Andere antwoorden (1)

Sipralexa heb ik op moeten zoeken, dat is volgens mij in Nederland niet onder die naam verkrijgbaar. De werkzame stof wel: Escitalopram. En onder de merknaam Lexapro. Woon je niet in Nederland?

Maar beide antidepressiva kunnen zowel een droge mond als maag(zuur)klachten veroorzaken. Staan ze redelijk bekend om zelfs.

Maar hyperventilatie kan ook een enorm droge mond geven, en de omeprazol gebruik je ook niet voor niets, neem ik aan. Ik durf dus zo niet te zeggen dat in jouw geval die klachten ook daadwerkelijk een bijwerking zijn van de AD.

Even iets anders, maar sta je onder controle van een psychiater? Ik vind de combinatie van twee antidepressiva wat apart, dat moet wel goed door een specialist in de gaten worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Lies, ik woon in België, tot sinds kort woonde ik in Antwerpen en ik ben onlangs verhuisd naar Limburg (Belgische Limburg). Ik neem deze medicatie al sinds begin 2012 die door mijn psychiater werd voorgeschreven in Antwerpen. Alleen ik zag mijn psy om de 3-4 maanden, het is nu al enkele maanden geleden dat ik haar voor het laatst heb gezien. Ik denk dat ik beter contact opneem met het ziekenhuis en vraag wat er gedaan moet worden en/of ik een nieuwe psychiater moet raadplegen in Limburg... Ja ik vond het ook raar en bijzonder dat ik 2 geneesmiddelen voorgeschreven kreeg. Eerst ging ik alleen die Sipralexa moeten gebruiken maar toen de arts te horen kreeg dat ik ook slecht in slaap val dan schreef ze mij ook die Remergon voor (Mirtazepine). Ik heb mij lang zitten afvragen of 2 verschillende AD geen serotonine-vergiftiging zou veroorzaken maar mijn toenmalige huisarts zei dat de kans zeer klein is omdat het lage dosissen zijn die ik neem...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
België, dat verklaart het ja. Ik was eerst al verbaasd dat ik het middel niet herkende als antidepressivum. De combinatie kán wel hoor, en het wordt ook wel vaker gedaan. Inderdaad is de dosering (vooral van de mirtazapine) relatief laag, maar mirtazapine werkt ook net op een andere manier dan escitalopram/sipralexa. Risico op serotoninesyndroom heb je vooral als je twee SSRI's (selectieve serotonine heropname remmers) met elkaar zou combineren. Maar zo'n combinatie vraagt wel extra zorg en begeleiding. De bijwerkingen van beide middelen lijken erg op elkaar en kunnen elkaar versterken, dus er moet extra goed op gelet worden of iemand niet teveel last krijgt van hinderlijke bijwerkingen. Daarnaast is zo'n combinatie alleen onderzocht bij mensen met die heel ernstig depressief zijn, óf waarbij een matig ernstige depressie niet reageert op medicatie of andere therapie. Als ik jouw verhaal lees, zie ik niet terug dat je depressief bent, klopt dat? Als je deze middelen echt alleen gebruikt vanwege hyperventilatie en slaapproblemen, zou ik als ik jou was toch nog eens aan de arts vragen of er geen andere behandeling mogelijk is. Hyperventilatie is over het algemeen heel goed behandelbaar met ademhalingstherapie, eventueel aangevuld met psychologische begeleiding. En ook slaapproblemen kunnen vaak op een andere manier behandeld worden dan alleen met medicatie. Nu weet ik natuurlijk niet wat je verder allemaal al geprobeerd hebt aan psychotherapie, of je onderzocht bent bij een gespecialiseerd slaapcentrum etc., maar als dat allemaal nog niet gebeurd is, dan kan het zeker de moeite waard zijn om dat verder uit te zoeken. Betekent het feit dat je je psychiater al een paar maanden niet hebt gezien, dat je verder helemaal geen therapie krijgt op dit moment? Dan zou ik daar wel naar vragen inderdaad, en wie weet heeft een andere psychiater of psycholoog ook weer nieuwe ideeën voor behandeling die je verder kunnen helpen.