Wat gebeurd er als je een overdosis aan paracetamol neemt?

mijn pa zegt altijd : neem niet te veel paracetamol als je ziek bent waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Paracetamol is veel minder onschuldig dan veel mensen denken. Elk medicijn heeft een dosis waarbij het goed werkt. De dosis waarbij het gevaarlijk begint te worden ligt van veel medicijnen veel hoger dan de normale gebruiksdosis. Dus voor een bepaald pilletje (NIET PARACETAMOL !) geldt dat je er bijvoorbeeld 3 per dag moet nemen voor een goede werking en dat het pas bij 30 pilletjes echt gevaarlijk wordt. Voor paracetamol is dat niet het geval. De giftige dosis ligt tamelijk dichter bij de gebruiksdosis. Dit betekent dat je al bij een relatief gering teveel aan paracetamol een vergiftiging kunt krijgen. Bij paracetamol zal dat een leververgiftiging zijn. Leverfalen en tenslotte de dood kan daarvan een gevolg zijn en die dood is bepaald geen prettige. Wees dus voorzichtig met paracetamol en overschrijdt de maximum dosis niet. Als je volwassen bent en een laag lichaamsgewicht hebt, dan is het zelfs beter om lager te doseren dan de 'normale'maximum dosis.
Het is dus inderdaad verstandig om voorzichtig te zijn met het slikken van paracetamol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is het goede antwoord! +1

Andere antwoorden (3)

Je krijgt een leververgiftiging en in het ergste verhaal gaat je lever kapot. dit kan "lang"(uren/dagen) duren en is ontzettend pijnlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je lever kapot gaat, ga je dood aan vergiftiging.
Je lever is voornamelijk de grootste "ontgiftiger" van je lichaam
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak overlijden mensen niet aan een overdosis paracetamol maar hebben de rest van hun leven een beschadigde lever. Zelfmoordpogingen met paracetamol zijn zelden succesvol maar als het psychisch beter met je gaat hou je een chronisch zieke lever over. Last van vermoeidheid, medicatie moeten slikken, kans op stollingsproblemen etc. Het is wel veilig om gewoon de dosis te gebruiken die in de bijsluiter aangegeven wordt.
Misschien doelt hij op het gegeven dat paracetamol je koorts onderdrukt, je lichaamstemperatuur zakt wat als je paracetamol gebruikt.

Maar als er bacteriën in het spel zijn die bijvoorbeeld een stevige verkoudheid veroorzaken of een plaatselijke ontsteking zoals bijvoorbeeld keelpijn dan is koorts ( tenzij het niet abnormaal hoog is ) een perfect systeem van je lichaam om die bacteriën ( niet alle maar wel veel ) te doden, sommige bacteriën leggen het loodje bij een verhogend lichaamstemperatuur.

Koorts is een teken van je lichaam dat het vecht tegen een ongewenst organisme. Dus niet in alle gevallen is het raadzaam als je ziekt bent met daarbij koorts omdat te onderdrukken met een teveel aan paracetamol.

Maar ook je lever moet de gif en rest stoffen die over blijven van paracetamol gebruik verwerken, dat kan veel energie kosten.

Maar waarom vraag je het niet aan je pa wat hij precies bedoelt? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anders stel je deze vraag op goeievraag.nl Waarom vraag ik niet aan mijn vader wat hij precies bedoelt? Zie uitleg :-)
om nog iets toettevoegen aan de goede antwoorden hierboven: als je teveel paracetamol slikt dan raakt je lichaam er na een tijdje aan gewend en heeft het op een gegeven moment geen nut meer