Mag ik plaspillen meenemen op vakantie naar het buitenland?

Ik gebruik hydrochloorthiazide 12,5 ph. Dat zijn plaspillen. In totaal gebruik ik 3 soorten medicijnen met de bedoeling om hoge bloeddruk tegen te gaan. Die plaspillen zijn er 1 van. De Franse politie heeft tijdens de laatste Tour de France een inval gedaan in het hotel waarin Frank Schleck logeerde. Hij zou verboden middelen hebben gebruikt. Volgens sportmedicus Harm Kuipers ging het om plaspillen. Bij de huidige Olympische Spelen was er ook iets met plaspillen. Ik snap niet, wat de Franse justitie met dopinggebruik tijdens de Tour de France te maken heeft. Dat is toch een zaak van de organisatie van de Tour? Maar nu justitie zich daar wel mee bemoeit, vraag ik mij af, of toeristen daar ook op gepakt kunnen worden.

11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Vraag aan je apotheek een medicijnen paspoort en vraag dan even of dat genoeg is voor het land waar je naar toe gaat sommige landen vragen bij sommige medicijnen een doktersverklaring.
11 jaar geleden
In Frankrijk schijnt het normaal te zijn dat de politie zich bemoeit met dit soort doping-affaires. Maar het is geen verboden middel voor gewone patiënten. Zolang jij geen topsporter bent, is er niets aan de hand.

Alleen als je middelen gebruikt die onder de opiumwet vallen (o.a. adhd-medicatie, opioïde pijnstillers) moet je een zgn. Schengen-verklaring meenemen, die moet je ruim van tevoren aanvragen. Reis je buiten het Schengengebied, dan moet je informeren bij de ambassade of het consulaat van het land waar je heenreist wat daar de regels zijn.

Maar de middelen die jij gebruikt, vallen niet onder de opiumwet. Daar mag je dus gewoon mee reizen. Om eventuele vragen voor te zijn (zeker als je vliegt en dus daadwerkelijk een controlemoment hebt) is het verstandig om alle medicatie altijd in de originele verpakking mee te nemen. Ook kun je bij de apotheek vragen om een medicijnpaspoort. Dit is geen officieel document (dus als je middelen gebruikt die wél onder de opiumwet vallen, is dit niet voldoende) maar vooral handig voor jezelf als je bijvoorbeeld ziek wordt tijdens je reis, medicatie kwijtraakt, of als je meer medicatie nodig zou hebben omdat je onverhoopt langer moet blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies +
Als toevoeging nog even dit: zeg bij de apotheek wel dat het voor de vakantie is dan staat ook de latijnse benaming erbij en een engelse tekst,anders krijg je een lijst waar je medicatie op staat voor jezelf of specialisten,daar kun je bij de douane problemen mee krijgen!
Ook is het verstandig om minimaal voor 1 week extra medicatie mee te nemen voor je weet maar nooit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een medicijnpaspoort staat altijd de merknaam en de stofnaam. De stofnaam is overal hetzelfde, dus dat zal geen probleem zijn. In Frankrijk kennen ze denk ik niet de Engelse merknamen, maar wél de stofnaam van een middel ;-). En extra medicatie meenemen is natuurlijk altijd een goed idee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk verschilt dat dan per apotheek want bij die van mij moet ik het er bij zeggen want zij hebben ECHT 2 verschillende,met en zonder stofnaam erbij! Vraag me trouwens wederom af waarom je een min hebt gekregen?!?!
Jij mag gewoon plaspillen meenemen. De reden dat Schleck uit de tour is gezet, is dat plaspillen mogelijk doping gebruik kunnen verhullen. De doping autoriteit maakt gebruik van politie en justitie, maar voor jou als toerist is er dus geen risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kunnen doping verhullen doordat het lichaam wordt gestimuleerd extra vocht kwijt te raken en daarmee dus ook afvalstoffen. Dus ook afvalstoffen afkomstig van doping gebruik.
Niet verstandig trouwens om zo maar plaspillen te gebruiken. Bij verkeerd gebruik kun je zo je nieren om zeep helpen.