Ik ben paroxetine aan het afbouwen, nu heb ik als afkick verschijnsel last van "stroomschokken".waardoor wordt dit veroorzaakt?

De schokken gaan heel snel door mijn hele lichaam.vooral in mijn tong kan ik het heel goed voelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Je stelt niet echt een makkelijker vraag, weet je dat? Het is niet eens precies bekend hoe dit soort middelen wérken (wel wat het doet, maar niet wat het effect precies veroorzaakt) dus verklaren waarom je last hebt van bepaalde ontwenningsverschijnselen, is al helemaal lastig.

Ik vermoed dat het o.a. te maken zal hebben met de anticholinerge (bij)werking van dit soort middelen. Dat betekent dat zij de de prikkeloverdracht door acetylcholine remmen, dat is een neurotransmitter die een rol speelt in de prikkeloverdracht van de zenuwen naar skeletspieren. Het speelt dus een rol bij het samentrekken van de spieren. SSRI's, dus de geneesmiddelen waar paroxetine toe behoort, werken licht remmend op juist deze neurotransmitter. Bij het afbouwen moet waarschijnlijk je lichaam zich opnieuw instellen op het feit dat dit systeem niet meer geremd wordt, en kunnen er spierschokken ontstaan.

Waarschijnlijk spelen er nog veel meer systemen een rol hierbij, maar zoals gezegd is er eigenlijk nog weinig bekend over het precieze werkingsmechanisme van dit soort middelen. Feit is dat het middelen zijn die iets doen in je hersenen, en dat het dus ook in allerlei hersenstructuren gewenste of ongewenste effecten teweeg kan brengen.

Als je er heel veel last van hebt, is het wel goed om even met je huisarts te gaan praten. Een periode van afbouwen kan echt heel heftig zijn en daar moet je gewoon doorheen, maar dat betekent nog niet dat je alles maar moet doorstaan waar je last van krijgt. Soms kan het zinnig zijn om wat langzamer af te bouwen, of tijdelijk een ander middel erbij te gebruiken wat de afkickverschijnselen draaglijker maakt. Succes in elk geval!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en je steun betuiging. Het haast me zeker lukken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is de juiste instelling! Dus ja, het gaat je dan zéker lukken. Maar vervelend is het wel, en paroxetine is onder de SSRI's wel één van de vervelendste middelen qua ontwenning hoor. Dat is echt niet leuk. Het meest gemene is dat de ontwenningsverschijnselen ook ontzettend veel kunnen lijken op de verschijnselen van een depressie- of angststoornis, dus dat sommige mensen weer precies dezelfde klachten krijgen als die ze hadden toen ze begonnen met het middel. Veel mensen raken daardoor bang dat hun klachten terugkomen, en beginnen maar weer met het middel. Terwijl het vaak dus niet de psychologische stoornis is die terugkomt, maar dat het gewoon ontwenningsverschijnselen zijn, die dus ook vanzelf weer overgaan. Het is goed om je dat soort dingen te realiseren, zodat je weet waar je klachten vandaan (kunnen) komen, en ook weet dat het juist belangrijk is om door te zetten. Maar zoals gezegd: het is óók belangrijk om met je huisarts te blijven overleggen, en om te voorkomen dat de onttrekkingsverschijnselen té heftig worden. Soms valt daar nog wel het één en ander in bij te sturen.

Andere antwoorden (3)

het kan te maken hebben met de afkickverschijnselen. Als je erg nare ervaringen hebt kan je in veel gevallen ook een ander medicijn krijgen. Je zal niet meteen van je verschijnselen af zijn, maar het zou minder kunnen worden. Ik raad je wel aan om het even tegen je arts te zeggen en wat het met je doet. ( waarschijnlijk is het een gevecht van je lichaam, wat normaal kan zijn bij het afbouwen van paxil) of andere antidepressiva. Maar er zijn zeer zeker alternatieven. ( meer iets wat op -pam eindigt ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vooral niet zelf gaan experimenteren of stoppen. de arts moet dat heel goed monitoren.
Ik zou hiervoor contact opnemen met je huisarts. Je kan medicijnen afbouwen zonder er last van te hebben. Misschien gaat het te snel.
Succes en sterkte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of contact opnemen met de arts die je laat afbouwen, indien dit niet je huisarts is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een heel bekend verschijnsel wat veroorzaakt wordt door serotonine tekort. De ontwenningsverschijnselen verdwijnen over het algemeen als sneeuw voor de zon wanneer je 5-HTP pakt (dit is een stof die rechtstreeks wordt omgezet in serotonine).

Toegevoegd na 4 dagen:
Op basis van persoonlijke ervaring, alsmede de ervaringen van tientallen vrienden en bekenden en honderden online contacten, is mijn conclusie dat dit ook voor de andere SSRI's geldt.