Waar kun je klachten over medicijnen melden?

Ik heb ooit gehoord dat je ergens klachten kon melden over medicijnen. Zodat de fabrikant de bijsluiter kan nakijken of die up to date is. Ik bedoel dus of er een instantie is waar je je ervaringen met medicijnen kan neerleggen en die er ook echt wat mee doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Bij http://www.meldpuntmedicijnen.nl/. Dit instituut zorgt ervoor dat binnengekomen gegevens worden doorgespeeld naar de betrokken instanties. Zij analyseren niet zelf de gegevens. Of bij http://www.lareb.nl/Meld-bijwerking/Meldformulier.aspx als het gaat om bijwerkingen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja kijk zoiets zocht ik danku
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel beter om het laren formulier in
Te laten vullen door een apotheker. Zij krijgen
Meestal sneller en een betere feedback.
Ik heb er helaas ervaring mee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb gelijk gebruik van gemaakt. Goede feedback gekregen en serieus genomen. Dankjewel voor de tip.

Andere antwoorden (3)

De beste optie lijkt mij de apotheek of anders je huisarts.
11 jaar geleden
Lareb is bedoeld om bijwerkingen te melden.
Mocht er iets niet goed zijn met de medicijnen qua ontwerp en gebruik dan is CBG-Meb (College ter Beoordeling van Geneesmiddelen) de instantie die zich bezig houdt of een bepaalde fabrikant zich aan de gestelde wetten houdt. Alle overige instanties zoals Lareb zijn hier aangesloten.
Mocht een verandering aan geneesmiddel komen dan zijn zij de instantie die daar een goedkeuring voor mogen geven. Zelf het aanpassen van de bijsluiter daat via CBG.
Dus ik zou het eerder aan CBG melden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Lareb is daarvoor: www.lareb.nl

Maar het is wél belangrijk dat ook je arts en/of apotheker een melding doen. Meldingen van patiënten worden ook verwerkt, maar er wordt altijd gekeken of de gerapporteerde klacht objectief is vastgesteld (bijvoorbeeld door een arts) en of het waarschijnlijk is dat die klachten inderdaad kwamen door de medicatie. Ook de eventuele afloop van ernstige bijwerkingen wordt gemeld, en ook daarbij is het belangrijk dat dit door een arts gedocumenteerd is.

Dus óók bij je arts én apotheker melden!