Maakt vitamine B-complex je dik?

Ik heb pas vitamine B-complex (etos merk) gekocht omdat ik veel haaruitval had. Een vriendin van mij had dit ook gebruikt en heeft haar veel geholpen. Nu ben ik benieuwd of het bij mij ook gaat helpen. Alleen heb ik gehoord dat je er dik van wordt... Ik kan op internet ook niet echt daar iets over lezen ofzo. Weet iemand het toevallig of dit waar is?

deze dus:
http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/voeding/voedingssupplementen/etos/vitamine-b-complex-200pct-adh-krachtig

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Waar heb je dit gelezen dan? Lijkt mij onzin, een vitamine pilletje bevat zo goed als geen kcal. Is de rest van je eetschema wel gezond?

Antwoorden (3)

Van een vitamine B complex (of welke dan ook) wordt je in principe niet dik. Het aantal calorieën die zo'n tablet bevat is echt minimaal, totaal te verwaarlozen.

Maar er zit toch een kleine waarheid achter: als je een gezondheidsklacht hebt waardoor je gewicht verliest, en door het nemen van vitamines wordt je probleem verholpen, dan is het ook logisch dat je gewicht weer toeneemt. In dat geval zijn die extra kilo's juist de bedoeling, omdat het gewichtsverlies een symptoom van een ziekte was.
Dat heeft een familielid van mij vorig jaar ervaren, die helemaal geen last had van overgewicht, en ineens kilo's afviel. Later bleek een metabolisch probleem de oorzaak van alles te zijn, dat opgelost werd met o.a. vitaminesupplementen, waardoor haar lichaam weer normaal ging functioneren, en de verloren kilo's terugkwamen, zodat ze weer op een gezond, normaal gewicht bleef.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je door de vitamines, zeker als je in een dipje zit, je beter gaat voelen, en meer begint te eten. Maar dat gebeurt niet zo gauw tenzij je begint met een flink tekort aan vitamines. In ieder geval zal de gewichtstoename een positief teken zijn: je bent weer gezond en in balans.

Maar goed, dat is eerder uitzondering dan regel, en zoals je ziet juist een goed teken als je een serieus probleem had.
Normaal gesproken heeft het nemen van vitamines geen invloed op je gewicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi!
Ik heb een waslijst aan medicatie die niet eens op 1 a4t-je past, ook vitamine B complex Forte. Mijn antwoord is simpelweg: Ga met je vraag naar de huisarts! Geloof echt niet dat je van vitamines dik wordt namelijk. Dunner of verminderde eetlust van Ritalin (ADHD mafketeltje hier) wel maar vitamines die je dik maken lijken mij vrij sterk. Bij de bronvermelding zie je de meeste antwoorden die ik opgezocht heb dat het volkomen onzin is. De personen die hier beweren dat dit wél zo zou zijn verdenk ik er van hun eetgewoonten ( chocoladereep moet kunnen toch? en die frietjes van vanmiddag was ook zo'n ramp niet niet, en vanavond die kroket toch ook niet? ) Ik weet wél dat je van weed/hasj ineens wél honger krijgt en af en toe is dat wel eens fijn tegen die stomme Ritalin om gewoon eens "honger" te hebben. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van Vitamine B complex word je absoluut niet dik. Dik worden is dus geen bekende bijwerking van Vit B. Of het tegen haaruitval gaat helpen is overigens zeer de vraag.
Dat het bij je vriendin geholpen heeft is geen bewijs van de werking, omdat iedereen perioden heeft van min of meer hevige haaruitval die ook zonder vit B zou zijn overgegaan.
Baat het niet dan schaadt het niet zolang je je aan de aanbevolen dosis houdt.