Kan mijn allergie voor planten, gras, pollen en huisstof verergeren door een 12 uur lange vlucht?

Ik heb eigenlijk nooit last van bovenstaande allergieën en neem ook de medicijnen niet die ik er voor zou moeten gebruiken. Echter staat op de site van KLM dat om fit te blijven aan boord rekening moet worden gehouden met het volgende: De lage vochtigheidsgraad in de cabine kan allergische of astmatische aandoeningen verergeren. Neem indien nodig voorzorgsmaatregelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben zelf astma- , allergie- en eczeempatient en ik heb het volgende ervaren :

- aan boord is de lucht eerder droog : neem een tubetje voedende creme mee voor je gelaat, lippenbalsem en bonbons zodat je keel niet schor wordt
- neem preventief anti histaminen in (in B heet dat bvb Fenistil, Zyrtec)
- het meeste last ervaar ik als het vliegtuig vol mensen zit die in de taxfreeshop uitgebreid parfums hebben uitgetest op zichzelf. Die walmen benemen mijn zuurstof waardoor ik moet puffen
- en dan nu het belangrijkste (weinige mensen zijn op de hoogte van wat ik nu ga schrijven) : als je bvb reist naar de Caraïben dan wordt het vliegtuig daar bij aankomst helemaal ingespoten met desinfectiemiddel zodat hun fauna en flora niet aangetast wordt door organismen van een ander continent. Deze sproeistof dringt door tot in de airco-installatie en kàn last berokkenen aan astmatische personen. Helaas kan je daar niet veel tegen beginnen...

Zorg (zeker als je ver reist) dat je alles bij je hebt om problemen te vermijden : jeukzalf, voedende creme, astma puffer, antihistaminica én cortisonentabletten voor noodgevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gras, pollen, planten heb je weinig in een vliegtuig, dus daar zul je onderweg ook niet meer last van krijgen. Huisstof is wel een bekend probleem in vliegtuigen: de stoffering zit er vol mee. Als je daar flink op reageert zul je nu dus wel je medicijnen moeten nemen.

Verder weet je waarschijnlijk van jezelf wel of je klachten verergeren bij droge lucht of juist bij vochtige lucht. De lucht in een vliegtuig is extreem droog. Zorg dat je voldoende drinkt tijdens de vlucht om te voorkomen dat je hele droge ogen en jeuk krijgt.

Als je het niet aandurft, neem je voor de zekerheid je inhalatiemedicijnen mee. Wel even navragen of dit geen probleem oplevert bij het inchecken.

Het is mij nog nooit overkomen dat ik tijdens een lange vlucht extra last heb gekregen van mijn milde astmatische klachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er nog nooit last van hebt gehad, dan is de kans zeer klein dat je er in een vliegtuig ineens last van gaat krijgen.
Lees de bijsluiter van de medicijnen eens, de kans dat je last van bijwerkingen krijgt is waarschijnlijk groter.
En als je er last van krijgt, wat zou dat dan zijn?
Een kriebelneus en tranende ogen?
(ik weet hoe vervelend een erge pollenallergie kan zijn)