Is het erg om iedere nacht neusspray te gebruiken?

Heb vaak verstopte neus. Voor het slapen gebruik ik dan de neusspray om vrij te kunnen ademen. Kan dit kwaad? Wel heb ik van mensen gehoord dat je max 1 week achter elkaar mag gebruiken. Maar ik heb em bijna altijd nodig. Is er ook misschien ander alternatief als het echt slecht zou zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (7)

na een tijdje gebruik gaat de neusspray averechts werken; je slijmvlies zwelt er dan juist door op.
om af te kicken van de spray kan je een bezoek aan je huisarts brengen; die kan een bepaalde spray voorschrijven die op andere wijze werkt, zodat je slijmvliezen tot rust kunnen komen, en je toch lucht hebt.
helaas werkt deze spray pas na drie dagen.
dat is even doorbijten; in de tussentijd kan je zout water gebruiken, en een doorgesneden ui naast je bed.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om af te kicken?? Bestaat er dan ook een "neusspray afkick kliniek" :p
Geen - van mij overigens
Rieneke1
11 jaar geleden
ik gebruik die uitdrukking omdat het idd een soort van verslavend kan werken.
immers, als je de spray gebruikt, heb je toch even instant verlichting.
helaas heb je even later minder lucht dan ooit.
heb er zelf ook een tijd mee lopen tobben. en ach, die ononderbouwde minnen, je kan er niet zoveel mee he?
lekker laten gaan dus ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, je kunt inderdaad verslaafd raken aan neusspray en op den duur zelfs je reukorgaan vernielen +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd, al zou een rede voor een min wel ooit handig zijn ;) Ik heb hier zelf geen last van gehad. Geen drang naar meer en niet gemerkt dat ik daarna minder lucht had. Ik vond het alleen wel grappig klinken, afkicken van neusspray :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is meer dat je in een vicieuze cirkel komt waardoor je het blijft gebruiken dan letterlijk een verslaving.
Door het langdurig gebruik van de spray, raken je slijmvliezen geirriteerd, dus gebruik je weer neusspray om deze klachten te verhelpen.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, ik gebruik (helaas) al jaren neusspray omdat ik destijds niet wist hoe verslavend het zou zijn. De huisarts heeft middeltjes, maar het doorzettingsvermogen moet je zelf hebben, en het kan heel angstig zijn om 'geen/minder' lucht te hebben.
Hangt ervanaf watvoor neusspray het is.

Als je astma, hooikoorts of een andere allergie hebt waar je die neusspray tegen hebt gekregen (Nasonex bijvoorbeeld), dan kan het geen kwaad.

Is het een neusspray tegen verkoudheid, met bijvoorbeeld Xylometazoline erin als werkzame stof,, kan het wèl kwaad. Deze mag je vaak niet langer gebruiken dan vijf dagen (zie bijsluiter).

"Tegenwoordig raken steeds meer mensen bekend met de neussprays die vrij verkrijgbaar zijn bij de drogist of apotheek. Het gaat dan specifiek om neussprays met als werkzame stof xylometazoline. Deze stof zorgt ervoor dat de door de verkoudheid opgezwollen neusslijmvliezen weer slinken, waardoor men vrijer kan ademen. Voordeel van zo'n neusspray is dat deze bijna direct werkt. De neusspray zorgt er voor dat bloedvaatjes in de neus samentrekken, waardoor de zwelling afneemt.

Neusspray met xylometazoline kent één aanzienlijk risico. Door het gemak van de neussprays heb je de kans vaak en langdurig naar het flesje te grijpen en te sprayen. Op de bijsluiters van de neussprays staat dat je het product hooguit 5 dagen achtereen moet gebruiken. Doordat de neussprays zo direct verlichting geven en zo gemakkelijk te gebruiken zijn, nemen veel mensen de waarschuwing in de bijsluiter niet serieus. Je gaat langer dan vijf dagen door met sprayen, soms zelfs weken achtereen. Je merkt niet dat men juist last gekregen heeft van dé bijwerking van deze neussprays: een chronisch verstopte neus. Door het langdurig gebruik van neussprays ontstaat er namelijk steeds zwelling in de neus, totdat je weer spray gebruikt. Zo wordt men afhankelijk van de neusspray en blijft je, bij het niet gebruiken ervan, met een verstopte neus zitten. Er ontstaat dan een vicieuze cirkel, waar je niet meer uit komt als het gebruik van neusspray niet wordt gestopt. Door langdurig gebruik van neusspray kan bovendien irritatie in de neus ontstaan, die wondjes en bloedingen kan veroorzaken."

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er inderdaad sprake is van het bovengenoemde, de vicieuze cirkel, dien je zo snel mogelijk te stoppen met het gebruik van de neusspray. Na ca. 10 dagen zal je merken dat de neus vanzelf open begint te gaan en dat de chronische verstopping langzaam verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel ! :)
Ja dat is wel erg, zie bijsluiter:

"Bij gebruik langer dan 1 week •Kans op voortdurend verstopte neus. Dit komt doordat uw neusslijmvlies is aangetast. Dit is blijvend. Uw neusslijmvlies reageert dan niet meer op xylometazoline of andere middelen die het neusslijmvlies laten slinken. Gebruik dit soort middelen daarom nooit langer dan zeven dagen achtereen! Gebruik het bovendien alleen als de neus echt is verstopt en niet om een neusverstopping te voorkomen"

Ga naar de apotheek of je huisarts om dit te bespreken en een andere oplossing te zoeken. Wat je nu doet werkt dus averechts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
c+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb even mijn bijsluiter gelezen en je hebt gelijk. + hiervoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ klopt ook.
Ik ken het probleem zelf 9door een scheef neustussenschot wat ook na operatie problemen is blijven geven.
Dus 's nachts oxy-/xylometazoline/hydrochloride.
De KNO arts heeft me nu een corticosteroid neusspray gegeven , er zitten grote cysten /abcessen in de neusholten en die geven de problemen (gevolgen van trauma, niet van de neusspray.)

Het heet Fluticason 50 uG /dosis en kan op doktersvoorschrift verkregen worden.

Het helpt vrij goed maar anders dan vicks sinex.

Ga dus naar de (KNO) arts en dan kan tevens onderzocht worden wat de oorzaak van de verkoudheid is.

Mijn ervaring met vicks was overigens wel goed, omdat ik per nacht alleen een spray per neusgat gebruikte en niet de hele dag met zo een flesje op zak loop (sommigen doen dat wel) was mijn neusslijmvlies daardoor niet geirriteerd.
Dat wil NIET zeggen dat een keer spray per neusgat per 24 uur DUS geen kwaad kan, dat is erg individueel verschillend.

Probeer een vinger achter (niet IN) je verstopte neus te krijgen, dat is beter dan symptoom blijven bestrijden.

Hartelijke groet en beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is inderdaad niet verstandig om iedere nacht een neusspray te gebruiken.

als je neus werkelijk iedere nacht dicht zit, zou je misschien een keer er naar moeten laten kijken door de huisarts.

voordat je dat doet kun je nog een huismiddeltje proberen:
leg op je nachtkastje op een schoteltje een doormidden opengesneden ui met de opengesneden kant naar boven ! voordat je gaat slapen : de volgende dag is je neus open ! werkt bij mij,
als je ziek zou zijn, griep met alle neusverkoudheid toestanden daarbij, kun je een ander middeltje proberen: koop japanse pepermuntolie (niet duur: klein flesje) en laat op je bovenlip voor je neusgaten een druppeltje vallen... je neusgaten gaan weer open !

antwoord

1. opengesneden ui naast je bed
2. druppeltje pepermuntolie op je bovenlip
3. als je neus werkelijk iedere nacht dicht zit, zou je misschien een keer er naar moeten laten kijken door de huisarts.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik heb destijds zelf veel last van een dichte neus gehad en een keer otrivin gekocht, ben daar heel erg ziek van geworden...
mijn vader zei altijd : zout water dat is gezond, dat werkt !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je vind dat je hem bijna altijd nodig hebt,ik zou dan toch maar naar de arts heengaan misschien een allergie
ik heb zelf ook jarenlang neusspray gehad via de huisarts

probeer als alternatief een zoutoplossing met een netipot
http://www.lifebuilding.nl/neti_pot_neusdouche.aspx

(even wennen)
maar hier heb je waarschijnlijk ook baat bij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien doe je er goed aan om aan de conditie van je slijmvliezen te werken, dat je vaak een verstopte neus hebt, is al een signaal van je lichaam dat er iets aan de hand is.
Dit kan o.a. door het innemen van omega 6 vetzuren, vraag het na bij een reformwinkel.
(omega 6 vetzuren kunnen ook hooikoorts klachten en andere allergieën verminderen)
Succes!