Wat gebeurd er als ik alcohol drink terwijl ik medicijnen slik?

Ik slik risperidon...maar ik wil wel graag alcohol drinken en weet niet of dat mag met die medicijnen. Zo niet, wat gebeurd er dan?

Nicky

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Het wordt afgeraden om alcohol te drinken als je risperidon gebruikt.

De meest voor de hand liggende reden is al genoemd, dat is dat alcohol de bijwerkingen van risperidon kan verergeren, zoals sufheid. Niet alleen sufheid trouwens, ook een lage bloeddruk, ongecoördineerde bewegingen, hoofdpijn, hartritmestoornissen en andere bijwerkingen van risperidon kunnen versterkt worden, ook als je eerder deze bijwerkingen niet had.

Daarnaast werkt het ook andersom: het kan goed zijn dat je veel sneller de effecten van alcohol merkt als je drinkt terwijl je dit middel gebruikt. Dat betekent dat je eerder dronken bent en misschien ook dat je je minder goed realiseert dat je teveel hebt gedronken en dat je moet stoppen. De combinatie van meer bijwerkingen van risperidon en het grotere en snellere effect van alcohol kan echt gevaarlijk zijn.

Maar wat ook meespeelt, is de reden dat jij dit middel gebruikt. Risperidon is een antipsychoticum, dat veelal wordt voorgeschreven bij schizofrenie of een bipolaire stoornis. Omdat alcohol ook effect kan hebben op dit soort psychiatrische stoornissen, en andersom de stoornis ervoor kan zorgen dat je minder goed maat kunt houden, kun je je afvragen of het überhaupt verstandig is om alcohol te drinken als je een dergelijke stoornis hebt, of je nu medicatie slikt of niet.

Nu weet ik natuurlijk niet waarvoor je dit middel gebruikt, in welke dosering je het gebruikt, hoe lang je het al gebruikt, of je een stabiele dosering gebruikt, hoeveel jij doorgaans drinkt als je drinkt, en hoe goed jij maat weet te houden. In het algemeen wordt het afgeraden om alcohol te drinken als je risperidon gebruikt, maar sommige mensen zullen weinig effect merken als zij één of hooguit twee glaasjes drinken, zeker niet als ze al langere tijd een stabiele dosering gebruiken, en verder weinig last hebben van bijwerkingen. Het is dus niet zo dat je niemand ooit alcohol kan drinken als hij dit middel slikt, maar ik raad je wel aan om EERST met je psychiater of huisarts te bespreken of het in jouw geval verantwoord is om alcohol te drinken. Je kunt dan samen een afweging maken. Sowieso is het belangrijk dat je arts het wéét als je toch alcohol drinkt, ook omdat hij/zij anders niet goed kan beoordelen wat de medicatie precies voor effect heeft bij jou, en hoe het met jou gaat. En áls je in overleg met je arts besluit om te proberen hoe het gaat met alcohol, probeer dan de eerste keer hooguit één glas, en zorg ervoor dat je niet hoeft te rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat staat op de bijsluiter van de medicijnen of dat mag. Als het er niet op staat apotheker vragen.
En wat er kan gebeuren is dat de werking van de medicijnen teniet wordt gedaan, of dat de werking versterkt wordt, en daar heb je allebei niets aan

Toegevoegd na 1 minuut:
PS de alcoholvrije Hoegaarden en Wieckse Witte zijn allebei goed te drinken
11 jaar geleden
Dit is af te raden:

"Alcohol versterkt de versuffende bijwerking van dit medicijn."

Ook niet autorijden als je het gebruikt.
11 jaar geleden
alcohol versterkt het versuffende effect, het wordt dan ook sterk afgeraden alcohol te drinken bij dit medicijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alcohol drinken?
Alcohol versterkt het versuffende effect van dit middel. Ook als u hier niets meer van merkt omdat u gewend bent geraakt aan dit middel, kunt u door het gebruik van alcohol erg suf worden. Beperk daarom het gebruik van alcohol en drink het liever niet.

Dit staat in de bijsluiter die je natuurlijk ook zelf kunt nalezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan loop je een gerede kans een ongeluk te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Risperidon en autorijden: Dit medicijn kan bepaalde bijwerkingen veroorzaken en deze kunnen uw rijvaardigheid verminderen. Door deze bijwerkingen is de invloed van dit medicijn op uw rijvaardigheid in de eerste week van gebruik groter dan na het drinken van twee standaardglazen alcoholische drank. Rijd geen auto als u last van deze bijwerkingen hebt.

Risperidon en alcohol: Alcohol versterkt het versuffende effect van dit middel. Ook als u hier niets meer van merkt omdat u gewend bent geraakt aan dit middel, kunt u door het gebruik van alcohol erg suf worden. Beperk daarom het gebruik van alcohol en drink het liever niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees de bijsluiter eens of het daar in staat. En anders moet je even aan de apotheek vragen of het wel samen kan.