Mijn broer is dementerend, en is onder drogering van Risperdal in een verpleeghuis geplaatst door zijn vrouw. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als dit in samenspraak met een arts gebeurd is,is dit geen enkel probleem.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij elke opname, vrijwillig of niet zijn meer partijen betrokken. Het CIZ zorgt als eerste voor een indicatie.
Volgens mij kan dit niet. Neem contact met patiëntenbelangenorganisaties, desnoods een advocaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dat mag wel als daarvoor een mediciindicatie is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan niet dat iemand alleen door de arts en familie wordt opgenomen, ik denk dat de vragensteller niet goed op de hoogte is, zie mijn antwoord.
Moeilijk om te beantwoorden omdat er weinig informatie is.
Opname kan nooit alleen door zijn vrouw geregeld zijn, zelfs bij een vrijwillige opname zijn er de huisarts, de indicatie commissie, het verpleeghuis en de familie betrokken.
Bij een niet vrijwillige opname komt er nog meer bij kijken.
Er bestaat een gedwongen opname, deze kan alleen plaatsvinden met goedkeuring van de burgemeester of een rechter.
Waar hier denk ik sprake van is, is een opname zonder instemming, zonder verzet.
Dit is sinds nodig omdat mensen sinds niet meer in staat zijn om een dergelijke beslissing te nemen.
Maar ook in dit laatste geval is het niet alleen de familie die dit beslist en regelt, naast de indicatie commissie wordt er nog extra naar de patiënt gekeken voor er toestemming komt.
Ik heb een link gevonden waar het een en ander duidelijk in staat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Sinds is soms......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik begrijp de kwestie niet. Ongetwijfeld heeft hij risperdal nodig, anders had de arts dat niet voorgeschreven.
En ongetwijfeld had heeft hij zorg in een verpleeghuis nodig, anders had hij daar geen indicatie voor gekregen.

Dus ja, natuurlijk kan dat.

Of had jij je broer soms liever zelf in huis gehad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Hm, interessante opmerking, die laatste. +1