Welke benzodiazepinen word wel vergoed?

Ik gebruik nu oxazepam, als ik niet in slaap kan komen door onrust in mij.
Dit probeer ik zo min mogelijk te gebruiken.
Of als ik heel onrustig overdag ben.
Gelukkig komt dat steeds minder voor. De oxazepam moet ik zelf betalen alleen is eigenlijk alleen duur door het aflever tarief. Dacht 6.25 aflever tarief en 50ct voor 10 tabletten( elke keer per tien voorgeschreven)

Info
Oxazepam sandoz 10mg gebruik ik.
Antidepressiva werkte niet, eenmalig gebruikt maar kreeg er nare bijwerkingen van. Niet iets wat wegging dus stoppen was de enige oplossing.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Het zijn niet bepaalde benzo's die vergoed worden, maar benzo's worden vergoed bij bepaalde aandoeningen. Namelijk bij epilepsie, bij angststoornissen als minstens twee antidepressiva voorgeschreven volgens de richtlijnen onvoldoende resultaat gaf, bij meervoudige psychiatrische problematiek, en als palliatieve sedatie in de laatste levensfase. De enige uitzondering hierop is diazepam, dat wordt vergoed in bovenstaande gevallen, én bij spierspasmen als gevolg van neurologische aandoeningen bij iemand die niet ambulant is.

Als slaapmiddel wordt het dus niet vergoed. In jouw geval zou je alleen in aanmerking kunnen komen voor vergoeding als die onrust die je beschrijft voortkomt uit complexe en meervoudige psychiatrische problematiek, óf als het komt door een angststoornis, en je twee verschillende antidepressiva hebt geprobeerd volgens richtlijnen, en deze geen resultaat gaven. Is één van deze uitzonderingen op jou van toepassing en je arts zet niet uit zichzelf de hiervoor bestemde code op het recept, dan zou ik hem/haar daar zeker op wijzen.

Is dat allemaal niet van toepassing, dan zou je je arts nog kunnen vragen meer tabletten per keer voor te schrijven zodat je niet elke keer het aflevertarief betaalt, en je apotheker vragen om het goedkoopste merk. De bonnetjes van voorgeschreven medicijnen die niet vergoed worden moet je zeker bewaren, want die kun je opvoeren als aftrekpost bij de aangifte inkomstenbelasting. Dat heeft uiteraard alleen zin als je over de drempel heen komt, maar het is altijd verstandig om in elk geval alle bewijsstukken gedurende het jaar te verzamelen. (Ook als je normaal gesproken de drempel niet haalt, je weet immers nooit welke kosten nog kunnen komen.)

Tenslotte zou je met je arts kunnen overleggen of er alternatieven zijn voor benzo's. Als je een slaapprobleem hebt, zou onderzoek op een gespecialiseerde poli voor slaapstoornissen eventueel nieuw licht op de zaak kunnen werpen, en als het meer gaat om onrust in je hoofd, kunnen diverse ontspanningsoefeningen wellicht helpen. Er zijn verschillende zorgverleners die je kunnen helpen om je beter te ontspannen, dat kan een fysio- of oefentherapeut zijn, maar ook een psycholoog, haptonoom, hypnotherapeut, etc. Qua medicatie zou je het nog kunnen zoeken in de fytotherapie (valeriaan, hop, goudpapaver, etc.) of in de off-labelsfeer, waarbij dat laatste niet mijn eerste keus zou zijn, en de andere opties niet altijd (volledig) vergoed worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Mijn ha en ik durven geen
Nieuwe anti depressiva aan.
Omdat door de medicatie slecht ging Zien. Omdat het met de depressie stukken beter gaat alleen
Nog onrustig af en toe ben. Slaaptest is denk ik niet van toepassing. Omdat het meestal allren de eerste dag van de week ik. Zie dan op tegen het werk enz enz.
Maar de rest van de week gaat het wel. En als ik spannende momenten in het vooruitzicht heb slaap
Ik heel onrustig. Denk dat ik het maar voor lief moet nemen dat ik het zelf moet betalen.

Andere antwoorden (2)

In principe wordt geen enkele kalmerings- en/of slaapmiddel nog vergoed door je zorgverzekering.

In geval van bepaalde aandoeningen cq indicaties (zie link rijksoverheid) kunnen ze in aanmerking komen voor vergoeding vanuit het basispakket.

Toegevoegd na 4 minuten:
90 stuks Oxazepam (10 mg) kost €8,80 bij de apotheek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is balen.
Maar ja val denk ik niet in een van die groepen.
Helaas en de andere kant ook weer mooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zo balen we allemaal. Maagzuurremmers komen ook voor je eigen rekening. Straks mag je ook nog een consult voor je arts gaan betalen alsmede ligdagen in een ziekenhuis. En niet te vergeten (om bij het totaal op te tellen) je eigen bijdrage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt dat 90st zoveel kost maar bij mij schrijven ze het steeds per 10st voor dus elke keer het aflever tarief.
Meer schijft mijn ha niet voor imv verslaving enz.. Misschien moet ik maar eens vragen voor een verhoging in aantal.. Maar eerder wou die dat nooit. Je hebt gelijk de zorg word echt een dure hobbie.
Het wordt niet vergoed tenzij je minimaal 2 andere middelen uit een andere categorie (bv anti-depressiva of anti-psychotica) hebt gebruikt voor dezelfde stoornis. Dan nog is het aan je psychiater om te bepalen of je het al dan niet vergoed krijgt. Als wel, dan schrijft hij een code op je recept.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krijg Ze voorgeschreven door mijn huisarts. Ben nog nooit bij psygiater geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf ben ik heel bang voor een psyg..
Dus die zal ik altijd proberen om
Te omzeilen.
Ik sla meestal helemaal dicht bij die personen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de psygofysio was ook een psygoloog. Maar was niet zo'n suc6 voor mij. Om die rede mede gestopt met de cursus van de fysio