Na hoelange tijd gaat de bijwerking slapeloosheid bij wellbutrin weg?

Ik gebruik wellbutrin xr t mga 150 mg als antidepressiva. Ik neem er s'ochtends 1. Sinds eergisteren gebruik ik het, ik ben gisteren om half 11 gaan slapen en om half 3 was ik pas in slaap, toen was ik weer om 6 uur wakker geworden en toen heb ik niet meer geslapen. Vannacht ben ik om 4 uur in slaap gevallen en weer om 6 uur wakker geworden. Ik gebruik s'avonds 5 mg melatonine (al voor ik wellbutrin gebruikte).
Hoelang duurt het meestal voor dat deze bijwerking weggaat en hoe kan ik het verminderen? Is het anders nog een optie om een andere slaapmedicijnen te nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (2)

Slapeloosheid is één van de meest voorkomende bijwerkingen bij Wellbutrin, en ook bij veel andere antidepressiva trouwens. Bij sommige mensen wordt dit minder nadat zij aan het middel gewend zijn. Dat kan na een week of twee zijn, of na een week of zes pas. Maar het gaat helaas niet altijd over: antidepressiva hebben veel bijwerkingen, en dat is enorm balen als je ze nodig hebt. Melatonine wordt wel vaker extra gegeven om het slapen te bevorderen, je zou kunnen bespreken met je arts of het een optie is om deze dosering te verhogen, of dat je er eventueel een middel als valeriaan bij zou kunnen/mogen gebruiken 's avonds.

Andere slaapmiddelen zijn er wel, maar dat zal niet de eerste keus zijn. Echte slaapmiddelen (benzodiazepines, middelen zoals oxazepam, temazepam, etc.) zijn verslavend en werken na verloop van tijd gewoon niet meer. Je lichaam went er zo sterk aan, dat je na een week of twee constant gebruik al net zo slecht slaapt als zonder het middel. Soms wordt dan de dosering verhoogd, maar je begrijpt dat dit een beetje een gebed zonder eind is. Soms schrijven psychiaters of huisartsen wel kortdurend zulke middelen voor bij de start van antidepressiva, om de eerste paar weken de bijwerkingen van de opbouwfase te onderdrukken. Hoe dan ook is dit iets wat je met je arts moet overleggen, en waar je niet op eigen houtje mee moet gaan experimenteren. Ook niet met natuurlijke middelen trouwens, want je arts moet beoordelen of dit wel samen kan met je huidige medicatie, en moet weten welke middelen je precies gebruikt om te kunnen zien wat nu het effect is van de middelen die hij/zij voorschrijft.

Advies is dus: bel je huisarts of psychiater, liefst degene van wie je de Wellbutrin hebt voorgeschreven gekregen. Je zou het ook nog even af kunnen wachten als je het niet heel hinderlijk vindt, maar het is dus niet met zekerheid te zeggen dat deze bijwerking slechts tijdelijk is. Slapeloosheid is één van de meest voorkomende bijwerkingen, ook bij langdurig gebruik. Dus als je hier problemen me ervaart, overleg dan met je behandelend arts. Die kan met je bespreken of het mogelijk is om iets te veranderen aan je medicatie, of eventueel nog andere adviezen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het gunstigste geval is die extra onrust na een paar weken minder maar die kan ook blijvend zijn. Ik hoop dat degene die jou dit middel heeft voorgeschreven (jeugdpsychiater?) jou een paar dingen heel goed heeft uitgelegd. Je had al last van slapeloosheid, dat een belangrijke (mede)oorzaak van een depressie kan zijn. Slapeloosheid is een zeer veel voorkomende bijwerking van bupropion, niet alleen in het begin. Waarom dan toch dit middel? Er kunnen goeie argumenten voor zijn, hoor.

Weet je dat zeker de helft van de depressies eerder een fysieke dan een emotionele of psychologische oorzaak hebben? Heb je een goed gesprek over de mogelijke oorzaken gehad, waarin deze aspecten aan de orde kwamen? Kijk in ieder geval uit om dit middel te combineren met andere middelen zonder deskundige begeleiding. Wat valeriaan of melatonine zal weinig kwaad doen, hoewel het nut van melatonine op jouw leeftijd twijfelachtig is. Maar bespreek in ieder geval alles wat je doet met een deskundige behandelaar.

Toegevoegd na 6 uur:
Voor de duidelijkheid en ter aanvulling; bupropion is de stofnaam van de merken Wellbutrin en Zyban.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo, ik ben dus niet de enige die dit soort vragen had. Ik probeer zeker bij dit soort middelen altijd wat terughoudend te zijn met de kritische noot, maar vraag me echt af waarom voor dit middel is gekozen boven de SSRI's, en dan zal ik heb even niet hebben over de lage effectiviteit van antidepressiva in het algemeen. Puur bupropion vs SSRI's snap ik niet helemaal, niet alleen vanwege het bijwerkingenprofiel, maar ook vanwege het feit dat er erg weinig bekend is over de werking en effectiviteit. Zou ook erg benieuwd zijn naar de argumenten in de keuze voor dit middel inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lies12: Eerlijk gezegd heb ik er even tegenaan zitten hikken om mijn mond open te doen. Ik hoop dat ik mijn commentaar in een acceptabele vorm heb kunnen gieten maar als ik zo links en rechts lees wat matteo eerder schreef dan denk ik dat hij wel in staat is ermee om te gaan. Als ik dergelijke verhalen zie dan roepen ze vaak dit soort vragen bij me op en nog wel meer. Je weet natuurlijk niet half wat voor ellende zich ervoor allemaal afgespeeld heeft maar ook dat er vaak maar wat geprobeerd wordt, ook heel veel in de off-label sfeer, zoals hier. Als iemand uiteindelijk opkrabbelt uit zijn depressie kun je je afvragen of dat niet eerder ondanks dan dankzij die medicijnen gebeurt. Ik vind overigens dat je op een bewonderenswaardige manier omgaat met moeilijke vragen op gezondheidsgebied, met name van deze aard. Je laat altijd de ander in zijn waarde, geeft goeie to the point adviezen en laat daarbij regelmatig ook de kritische noot doorschemeren.Als ik je nog niet geplust had ga ik dat nu doen.