Waar komt dit gevoel door?

Ik heb nu sinds een week medicatie ( bupropion 150mg per dag en 3x 10mg oxazepam per dag, dus 30 mg op n dag)
Nu had ik sinds gisterenavond al geen oxazepam meer genomen, omdat ik het niet meer wou nemen. Slapen ging wel goed, en vanochtend ook niks genomen, en net raakte ik opeens in paniek/trillen, hartkloppingen en een heel beklemmend gevoel in mn buik/borst. Toen toch maar een Oxazepam gepakt. Kan het zijn dat dit afkickverschijnselen zijn van de Oxazepam of dat het nog de bijwerkingen zijn van de Bupropion. Nogmaals, slik het beide pas een week.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het kan allebei. Dat is de pest van benzodiazepinen (o.a. diazepam, oxazepam): niet alleen treedt er gewenning op, maar de onttrekkingsverschijnselen zijn vaak dezelfde verschijnselen waarvoor iemand het ging slikken (angst, onrust, slapeloosheid) en dan nog een tandje erger. Nu is één week vrij kort om echt al onttrekkingsverschijnselen te krijgen, maar het is bekend dat bij patiënten die er gevoelig voor zijn, het verslavende effect al na een dag of zes à zeven continu gebruik, daar kan zijn. Jij gebruikt het drie maal per dag, dus ik kan me voorstellen dat het effect dan ook nog wat sterker is dan wanneer je het éénmaal per dag zou slikken.

Maar het kan ook een bijwerking zijn van de Bupropion. Onrust, opwinding en angst komen vrij vaak voor, en ook symptomen als een versnelde hartslag, blozen, pijn op de borst etc., zijn bekende bijwerkingen van dit middel. Zeker in de opstartfase kunnen dit soort bijwerkingen zich vaker voordoen, en ik vermoed dat dit ook de reden is dat je arts je ook oxazepam heeft voorgeschreven, en dat het de bedoeling is dat dit middel je vooral door de opstartfase van de Bupropion heen moet helpen. (Kan ik mis hebben uiteraard, het kan ook zijn dat het de bedoeling is dat je ook de oxazepam langdurig gebruikt, dat komt echter minder vaak voor.)

Kortom: we weten het niet. Het kan allebei. Misschien is het verstandig om eens te overleggen met je behandelend arts: je schrijft dat je een tijdje geen oxazepam had genomen omdat je dit niet meer wilde, dus blijkbaar heb je daar een beetje een weerzin tegen, heb je last van bijwerkingen, of wat dan ook. Het is goed om dit soort dingen met je arts te bespreken. Vraag bijvoorbeeld of het de bedoeling is dat je het langdurig blijft gebruiken, of het mogelijk is om een beetje op geleide van je klachten zelf binnen bepaalde marges te doseren, of dat je je strikt aan het recept moet houden, en bespreek je gevoelens en gedachten bij het slikken van deze geneesmiddelen, inclusief al je vragen erover. Verantwoord medicijngebruik begint bij duidelijkheid over wat middelen precies doen, en een goede communicatie met je arts. Daarnaast is het ook belangrijk voor je arts om te weten hoe jij reageert op deze middelen, zodat een eventuele bijstelling van medicatie, een optimaal effect heeft. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie is er op vakantie? Als je psychiater dit voorschreef, kun je altijd bij je huisarts terecht. En als je huisarts op vakantie is, moet die altijd een vervanger hebben.

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk kreeg je dat gevoel omdat je was gestopt met de oxazepam.Een middel dat gevoelens van angst ,paniek doet afnemen en rust geeft.
De vraag is nu of je dit afkickverschijnselen moet noemen.Dat lijkt me niet omdat je het middel nog maar een week neemt.Je lichaam kan dan nog niet verslaafd zijn aan de stoffen die in de oxazepam zitten.Dat gebeurd pas na langdurig gebruik.
wanneer je wil stoppen met medicatie doe dat dan in overleg met je arts,en wanneer je er aan toe bent.Op eigen houtje is erg onverstandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Medicatie dat eindigt met PAM is verslavend. Het is niet verstandig om niet meer iets in te nemen zonder een professional op de hootgte te brengen. Je krijgt het niet voor niets. Als deze medicatie niet voor je werkte of dat je wou afbouwen omdat het goed met je gaat zou ik wel je huisarts of psychiater vragen.

Toegevoegd na 4 dagen:
Oxazepam slik je ook niet zomaar, het werkt ook tegen angstaanvallen, hartkloppingen... Vandaar je reactie waarschijnlijk...