Ik heb hier een lijstje met bestandsdelen van dexamfetamine, kan iemand er stuk voor stuk informatie over geven?

Ik heb adhd.
Ik heb dexamtefamine meegekregen, ik had gehoord dat er ook bestandsdelen inzitten dat eigenlijk gewoon speed of opium is, kan iemand mij informatie geven over deze bestandsdelen?
Dexamphetamini sulfas 5mg
Lactos monohydric (180) 65mg
Maydis amylum 20mg
Povidon k30 3mg
Cellulosum microcryst ph102 27mg
Carboxymethyl amyl natr a 50mg
Magn stear 1mg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

De meeste bestanddelen zijn stabilisatoren, bindmiddelen, of 'drager' van de werkende stof.
En de werkende stof is Dextro-amfetamine.
Of zoals je bijsluiter het leuker vermeld; Dexamphetamini. Dit zijn amfetamine, en speed ís amfetamine.

Pas er mee op, en het beste kun je dit gewoon niet gebruiken. Want amfetaminen is verslavend!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De werkzame stof in dexamfetamine is dextro-amfetamine. Het wordt meestal voorgeschreven voor ADHD als Ritalin niet voldoende werkt, of als je er vervelende bijwerkingen van hebt. Het wordt veel minder voorgeschreven in Nederland dan methylfenidaat (ritalin).

'Speed' is de straatnaam voor amfetamine. Hoewel er ook mensen zijn die zo'n beetje alle stimulerende drugs aanduiden als 'speed'.

Dexamfetamine is een verbinding met amfetamine, het lijkt er qua stof erg op. Is niet helemaal hetzelfde, maar qua werking en bijwerkingen, en ook qua chemische structuur, is het wel vergelijkbaar.

Methylfenidaat is een amfetamine-achtige, dus valt niet echt onder de amfetamines. Dexamfetamine lijkt qua structuur meer op speed dan dat methylfenidaat dat doet. De werking en bijwerkingen zijn aardig vergelijkbaar, maar toch zijn er per persoon duidelijke verschillen: de ene ADHD'er functioneert veel beter met methylfenidaat, en de ander met dexamfetamine.

De andere stoffen die je noemt, zijn vulmiddelen en bindmiddelen. Middelen dus om de stof stabiel te houden, en om een nette pil te creëren. Opium zit er zeker niet in: dat werkt juist dempend op het centrale zenuwstelsel, terwijl amfetamine en aanverwante stoffen juist het centrale zenuwstelsel stimuleren. Bij mensen met ADHD heeft dit vaak tot gevolg dat ze zich beter kunnen concentreren op één ding, dat ze minder onrust ervaren, en dat - om het even simpel te zeggen - hun 'rem' beter werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Goede duidelijke informatie.
Ja, ik had het verkeerd gehoort; er zat geen bestandsdeel van opium in, maar dat was speed, en het staat onder de opiumwet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, net als ritalin trouwens. Allerlei middelen die een verslavend effect hebben, en die een groot risico hebben om verkeerd gebruikt of verhandeld te worden, worden op die manier strenger gecontroleerd. Als je in het buitenland op vakantie gaat, moet je ervoor zorgen dat je een speciale verklaring (zoals de Schengenverklaring binnen het Schengen gebied) bij je hebt. Je moet dus een reis naar het buitenland goed plannen, zodat je op tijd je verklaringen op orde kunt maken.