Waarom is pre-operatieve pijnstilling nodig bij ingrepen onder algehele anesthesie? Wat zijn hiervan de voordelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk doel je op pijnmedicatie die pre-operatief wordt gegeven, of op premedicatie voor een operatie. Pre-operatieve pijnstilling is namelijk niet nodig, zeker niet als het gaat om algehele anesthesie. Het enige voorbeeld van pre-operatieve pijnstilling die ik me in deze situatie kan voorstellen, is de verdovende EMLA-creme die met name bij kinderen gebruikt wordt op de plaats waar het infuus geprikt zal gaan worden.

Ik neem aan dat je doelt op pijnstilling die pre-operatief wordt gegeven. Deze pijnstilling dient niet als pre-operatieve pijnstilling, maar als post-operatieve pijnstilling. Vaak wordt bij korte ingrepen dan vóór de operatie al paracetamol gegeven. Dat is om alvast de basis te leggen voor de postoperatieve pijnstilling. Pijnstillers werken om diverse redenen namelijk beter wanneer je er een spiegel van opbouwt, en wanneer je het neemt vóórdat de pijn het sterkst aanwezig is. Door dus vantevoren alvast paracetamol (meestal) te geven, kan ná de operatie een volgende dosis effectiever z'n werk doen.

Als je algemene premedicatie bedoelt in de vorm van een kalmerend en licht sederend middel zoals oxazepam of een andere benzodiazepine, dat is om de patiënt meer ontspannen richting de OK te kunnen laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedoeling is dat de pijnstiller is ingewerkt voordat de pijnprikkel tot stand komt. Dit geeft een betere pijnstilling als resultaat. Met een moeilijk Engels woord heet dit pre-emptive analgesia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms word dit gedaan omdat pijnprikkels die je krijgt voor je geheel verdoofd bent te onderdrukken.
Dit is enkel in zeldzame gevallen.

Meestal word dit gegeven als je heel veel stress hebt voor de ingreep.
Het kalmeert je in zekere zin.