Jeuk van morfine, kan dat?

Ik heb, 5 jaar geleden, na een keizersnee en na het uitwerken van de ruggeprik morfine gekregen tegen de pijn, maar mijn complete lichaam ging er van jeuken. Het ging overigens pas over zodra ik gewoon paracetamol kreeg. Is dat een allergische reactie, of is het iets anders?

Toegevoegd na 2 minuten:
En het is al ff geleden, had het nooit nagevraagd, heb in die tijd erna nooit meer morfine hoeven krijgen gelukkig, dus antwoorden ga naar de huisarts daar heb ik weinig aan,aangezien het al achter de rug is. Ik wil alleen weten of het een normale reactie is of niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook wel bekend als 'junkies itch', heroïnegebruikers denken soms dat er beestjes onder hun huid lopen en krabben hun hele vel kapot.
Bij morfine is dat minder, maar kan het jeukeffect ook optreden als je er (over)gevoelig voor bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohw, nou, hmm, ... zo voelde het inderdaad wel, alsof er duizenden speldjes die jeuken en prikken in je huid zaten.. Maar is goed dat ik het nu weet, kan ik dat melden als ik ooit weer eens morfine krijg (hoop het niet).

Het beste antwoord

Jeuk is een bekende bijwerking van morfine. De jeuk treedt vaak op in het gezicht, met name op de neus. Het is geen ernstig probleem maar vaak onplezierig. De ervaring leert dat de jeuk tijdelijk is, hij is meestal na één dag weer verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jeuk kan een allergische reactie zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een normale reactie,ik gebruik nu een poosje morfine
ik heb ook de eerste week erge jeuk gehad
het stond inderdaad ook in de bijwerkingen
na een week was het weg
ik kon niet stoppen met de morfine
het was dus even afzien
nu nergens meer last van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eigen lichaam produceert zelf morfine in zeer kleine hoeveelheden en heet dan endorfine en dus zou je vermoeden dat je lichaam geen allergische reacties op morfine heeft.

Echter in de 'grote' hoeveelheden waarin je morfine als pijnstiller gebruikt, reageert je lichaam in eerste instantie zeer afwijzend op die stof.

Met andere woorden: Je lichaam reageert met een allergische reactie.

Dikwijls is dat in de vorm van jeuk. Bij jou is daar kennelijk ook sprake van.

Gelukkig past je lichaam zich snel aan aan die nieuwe stof waardoor de jeuk doorgaans na enkele dagen vanzelf weer verdwijnt.

Op je vraag: 'Jeuk van morfine, kan dat' is het antwoord dus: Ja

Groet,

Ton