Welk medicijn tegen extreme onrust/angsten is zwaarder dan Oxazepam of Diazepam maar valt wel onder dezelfde groep medicatie (benzodiazepinen)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Euhm, Dormicum? Dat wordt ook vaak gebruikt als middel om een lichte narcose te induceren.

Maar eigenlijk gaat het niet zozeer om het middel, het gaat om de dosering en de toedieningswijze. Als je een flinke dosering diazepam krijgt via het infuus, ga je evengoed 'out', net als bij dormicum. Terwijl als je een lage dosering dormicum in tabletvorm krijgt, het meer werkt als een gewoon slaapmiddel, net als oxazepam.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik zie dat het gaat om dagelijks gebruik, ik ging vanwege de 'extreme onrust/angsten' uit van gebruik bij bepaalde situaties, dus voor incidenteel gebruik, ook omdat dit soort middelen meestal niet voor langere tijd worden gebruikt.

Dan blijft wel overeind staan dat het meer gaat om de dosering dan om het middel. Alle middelen uit deze groep werken ongeveer hetzelfde, en een relatief zwaarder middel werkt niet beter dan een ander middel dat wat hoger gedoseerd is.

Het probleem van benzo's is dat het verslavend is, en dat dus de werking ook afneemt bij langdurig gebruik. Dat betekent dat je er meer van nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken, en dat het op de lange duur z'n werking verliest. Je kunt dan meestal beter een ander soort middel gebruiken. Ik zie dat je al seroquel gebruikt, dat is inderdaad één van de middelen waar je aan zou kunnen denken. Ook bepaalde antidepressiva werken specifiek op angsten.

Je schrijft dat je met je psychiater al het één en ander hebt overlegd in een eerder stadium, maar dat je je huidige medicatieswitch vooral met je huisarts bespreekt. Is het niet een beter idee om ook nu met je psychiater te overleggen? Ik vind dit echt specialistenwerk hoor, zeker als er sprake is van langdurig benzodiazepinegebruik, en een combinatie van psychofarmaca. Er zijn nog wel andere middelen die zouden kunnen werken voor de klachten die je noemt, maar dat is echt iets voor een psychiater die daar specifieke ervaring mee heeft. Voor wat de benzo's betreft, hebben die een beetje een uitwisselbare werking, dus switchen van de ene naar een andere benzo maakt vaak alleen verschil voor de werkingsduur, maar niet echt in de werking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dormicum is een inslaapmiddel, helpt niet tegen angsf. Je skaapt gewoon snel...
Wel een zwaar middel, maar als je out bent....

Andere antwoorden (5)

Alprazolam (merknaam Xanax) is een kortwerkend geneesmiddel, behorend tot de benzodiazepinen. De voornaamste toepassing is bij de behandeling van paniekstoornissen, angststoornissen en soms ter ondersteuning van de behandeling van depressie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het een goed middel dat me geholpen heeft voor mijn angsten wat betreft medische onderzoeken en uitslagen (kanker).
Ik kreeg Bromazepam. Was binnen 1 uur rustig en werkt 12 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is mijn antwoord wel te simpel: ik gebruik zelf af en toe diazepam en soms wil ik er meer "effect" of "resultaat" van hebben en dan : neem ik er 2...!
P.S. Dit soort vragen mag je eigenlijk niet aan leken stellen, hiermee moet je naar de behandelend arts (huis- of zielen-knijper).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'zwaarte' van benzodiazepinen is vooral afhankelijk van de gebruikte dosis. Wel kan de werkingsduur van de verschillende benzodiazepinen heel erg verschillen, grofweg van enkele uren tot meer dan een half etmaal. Omdat de benzo's chemisch erg veel op elkaar lijken moet je niet al te veel verwachten van switchen. Een groot nadeel is, zoals je ervaren hebt, de gewenning, waardoor het spul na een week of twee al niets meer doet dan bijwerkingen en bij stoppen onthoudingsverschijnselen veroorzaken. Door de dosis te verhogen kun je dat proces uitstellen maar het houdt een keer op.

Hou er ook rekening mee dat sommige psychofarmaca juist onrust en angst kunnen veroorzaken. Mede daarom moeten heftige angst en onrust, zeker langdurige, door een specialist worden behandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ziekenhuizen wordt vaak lorazepam (temesta) gegeven bij extreme onrust/angst en dit wordt ook als effectiever gezien dan oxazepam of diazepam bij angst/ onrust.