Als iemaand na een operatieve ingreep mist een deel van zijn maag.Wat kunnen hiervan consequenties zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De gevolgen van een gedeeltelijke verwijdering van de maag, hangen erg af van het type operatie, en van hoe groot het deel is dat verwijderd werd. Globaal zijn de mogelijke gevolgen onder te verdelen in twee categorieën: problemen met de opname van voedingsmiddelen, en klachten van maag zelf, of van de spijsvertering.

Omdat de maag minder goed dingen kan opnemen, kunnen er tekorten ontstaan aan bepaalde stoffen. Bekend is bijvoorbeeld een B12-tekort, maar ook tekorten aan calcium en foliumzuur zijn beschreven.

Een geïrriteerd maagslijmvlies kan ook ontstaan na zo'n operatie, dit geeft vooral klachten van maagpijn, zuurbranden en misselijkheid.

Verder kan de functie van de maag minder worden, dit kan zich uiten in een te snel, of juist een te langzaam werkende maag. Een te snelle maagontlediging geeft klachten van naar worden (o.a. zweten, duizeligheid, soms flauwvallen) na de maaltijd, wat meestal te beheersen is door vaker kleinere maaltijden te eten. Een tragere maagontlediging kan klachten geven van misselijkheid en braken, een opgeblazen gevoel, en minder eetlust. Soms is dit goed te ondervangen met medicatie die de maag wat sneller laat werken.

Verder kan door verschillende oorzaken diarree ontstaan, gewichtsverlies, en verlies van eetlust.

Let wel: dit zijn allemaal dingen die KUNNEN ontstaan na een gedeeltelijke verwijdering van de maag. Dat betekent niet dat ze ook altijd voorkomen. Er zijn mensen die - eventueel met wat kleine aanpassingen in de voeding - weinig tot geen klachten ervaren na zo'n operatie. Eén en ander hangt ook af van de precieze operatie die is uitgevoerd. Als jij of iemand uit je omgeving een gedeeltelijke gastrectomie heeft ondergaan, vraag dan aan de behandelend arts welke gevolgen je kunt verwachten en welke dingen je in de gaten moet houden. Bovenstaande is uiteraard slechts algemene informatie. Ik zal nog even een paar links voor je opzoeken zodat je wat meer informatie door kunt nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat je maag kleiner is en dat je daardoor minder eet..en eventueel ook gewicht kan verliezen..

verder kan een arts je beter vertellen wat eventueel de gevolgen daarvan kan zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De consequenties zijn uiteraard dat je minder kan eten, vaak meerdere porties per dag. Indien je behoorlijk fors bent/was kan het gebeuren dat je last gaat krijgen van huidoverschot met alle gevolgen van dien, zoals smetplekken (in de plooien van de loshangende huid), pijnlijke plekken zoals bijv. bij het zitten omdat er vet weg is.

Je bent uiteraard afgevallen, maar het overtollige huid wat je met je meezeult weegt ook nog een behoorlijk aantal kilos. Het hangt letterlijk en figuurlijk los om je heen. Je draagt een veelste grote jas. Denk dus niet dat je meteen andere kleding aan kan trekken. Zoals in de eerste bron vermeld staat:

(..) Maar ook psychologisch worstelt ze met haar uiterlijk. "Toen ik nog dik was, vond ik dat mensen me maar moesten accepteren zoals ik was. Nu ik slank ben, wil ik ook een leuk rokje aan, maar dat kan niet want dan hangt de huid van mijn bovenbenen er onderuit." (..)

Dus denk niet dat als je zo'n ingreep doet, dat je er dan klaar mee bent.

Huid verwijderen word zelden vergoed. Mocht je denken dat het wél vergoed wordt, raadpleeg dan je zorgverzekeraar en doe heel goed je huiswerk.

Overigens MOET de betreffende arts jou informatie geven voorafgaande (of als je het graag zou willen) over een maagverkleining, aangezien dit geen lichte ingreep is ( zo van "dat doen we wel ff"), maar een onomkeerbare.

Weet waar je aan gaat beginnen en zoek zoveel mogelijk informatie hierover.