hoe ga ik om met de pijn van een 6de lendewervelschijf die vergoeit is met het heiligbeen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Is er niet een manier om via de huisarts een verwijzing te krijgen, voor Pijnbestrijding, in dit geval?
Mijn 3 onderste tussenwervelschijven zijn versleten en heb 2 weken geleden 4 blokkades gehad en ik moet zeggen, dat het beter aanvoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Revalidatiecentra en ziekenhuizen bieden programma's aan om te leren met pijn om te gaan. Het is belangrijk dat je ondanks je pijn in beweging blijft en ontspant.

Je wordt begeleid door een team specialisten en samen met hen kun je bekijken wat jouw mogelijkheden zijn. De pijnpoli is je in een eerder antwoord al aangeraden en je kunt bespreken of een of meer blokkades in jouw geval een mogelijkheid is.

Hier kun je lezen wat zo'n programma aanbiedt. http://www.optimalcare.nl/pijnbehandelingen/pijnprogrammas.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt vooral naar het "leren omgaan" met pijn. Pijn is een subjectief iets, en je stelt daarom een hele goede vraag, namelijk hoe je er het beste mee om kunt gaan. Er is natuurlijk ook het deel van het bestrijden van pijn, dat kan medicatie zijn, oefeningen, TENS, of soms zenuwblokkades bij de pijnpoli. Maar daarnaast, en misschien nog wel belangrijker, is er de vraag hoe je zélf leert dealen met je pijn, dus hoe je leert om óndanks die pijn het maximale uit je leven te halen.

Hoe je dat het beste doet, hangt erg af van je specifieke situatie. Een ergotherapeut kan je helpen om meer balans te krijgen in je belasting en belastbaarheid, en hoe je kunt voorkomen dat je de ene dag te veel doet, en de andere dag te weinig doet omdat je teveel pijn hebt. Sommige thuiszorgorganisaties bieden zelfs cursussen aan over leren leven met rugklachten, reuma, of andere aandoeningen die met pijn gepaard gaan. In sommige plaatsen zijn fysiotherapeuten die groepsbehandeling doen voor bepaalde patiëntengroepen, en soms is het ook heel waardevol om eens van mensen met soortgelijke problemen te horen hoe zij bepaalde dingen aanpakken.

Naast dat meer praktische is er natuurlijk ook psychologische ondersteuning mogelijk. Zeker in ziekenhuizen en revalidatiecentra zijn psychologen te vinden die hier specifiek ervaring mee hebben. Een pijnpoli heeft soms speciale pijnpsychologen, die dus alleen maar mensen behandelen die moeten leren leven met pijn. Maar ook een haptonoom of haptotherapeut is zo iemand die zich bezig houdt met de interactie tussen lichamelijke klachten en je psychische weerbaarheid en manier van doen in het dagelijks leven. Die kunnen trouwens ook heel goed ontspanningsoefeningen aanleren die erg zinnig kunnen zijn bij rugklachten, omdat daarbij de klachten erger worden als je spierspanning te hoog is.

Tenslotte, en dat is al genoemd: voor meer complexe hulp, of als de klachten echt beperkend zijn, kun je terecht bij een revalidatiecentrum of revalidatieafdeling van een ziekenhuis. Elk revalidatiecentrum heeft tegenwoordig een team dat zich speciaal bezighoudt met chronische pijn, en juist hier zijn ze erg gericht op het leren leven met pijn, en het optimaal functioneren met pijn en/of beperkingen. Ook daar zul je hulp krijgen van zowel een fysio- als ergotherapeut, psycholoog, maatschappelijk werker, en eventueel nog andere behandelaars.