Kan met een chemotherapie een kankergezwel helemaal verdwijnen of is dit alleen om het te verkleinen/het leven te verlengen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Behandelingen als chemotherapie zijn erop gericht de tumor(en) in het lichaam te bestrijden en daarmee het leven van de persoon in kwestie te redden of te verlengen.
Vaak wordt er eerst bestraald. Werkt dat niet, dan stapt men over op chemokuren.

De bedoeling van chemo (en bestraling) is het verkleinen en uiteindelijk vernietigen van een kwaadaardig gezwel in het lichaam.

De mate van succes van de behandeling is afhankelijk van allerlei factoren: de grootte van de tumor, de plek waar hij zich bevindt in het lichaam, de duur van zijn bestaan. Ben je er op tijd bij, dan is de kans dat de tumor via chemo verdwijnt, groter dan wanneer je er pas veel later achter komt.

Ook de conditie van de patiënt in kwestie speelt een rol. Heeft diegene bijvoorbeeld al eerder kanker gehad? Hoe jong of oud is die persoon? Wat is zijn of haar levensstijl?

Met chemotherapie of een combinatie van chemo en bestraling is het wel degelijk mogelijk om kanker te bestrijden en iemand weer gezond te maken. Maar beide behandelingen zijn een enorme aanslag op lichaam en geest. Een kankerpatiënt heeft heel veel tijd nodig om te herstellen en krijgt meestal pas na een jaar of vijf te horen of hij/zij helemaal 'schoon' (kankervrij) is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zoals je al noemt, daar zijn enorm veel factoren die een rol spelen.
Wat ik bij mijn man zie is dat het heel veel een kwestie van "trial and error" lijkt te zijn. Hoe gaat het met jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Momo, ik heb zelf geen kanker gehad, maar iemand in mijn naaste omgeving wel (een paar keer zelfs, erg genoeg), vandaar dat ik schreef 'eigen ervaring'. Diegene is er overigens uiteindelijk (veel te jong) aan overleden. Vreselijk agressieve vorm van kanker in zijn geval; heel treurig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is het nu met je man, Momo?
in sommige situaties kan het gezwel helemaal verdwijnen maar het ligt er aan wat voor vorm kanker dat is dan. het zoontje van mijn vriendin is nu opgegeven omdat het gezwel alleen maar groter werd door de chemo en daar kunnen ze niks meer aan doen nu. dit betekend natuurlijk niet dat dat in alle gevallen zo is, bij heel veel gevallen zal het vast wel te genezen zijn,

sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik treed Lavender bij.
Mijn tumor was 4cm op 3.9cm. Ik kreeg chemo, uitwendige bestraling en inwendige bestraling. De tumor was verschrompeld, doch de specialist-oncoloog kon me niet met zekerheid zeggen of er nog levende kankercellen aanwezig zouden zijn. Er volgde een operatie en dan pas kon de patholoog-anatoom zien of er nog levende kankercellen aanwezig waren wat dus niet het geval bleek.
Sterkte!