Ik heb 5 uur geleden 10 mg methylfenidaat genomen(geslikt), Kan ik nu 1 biertje nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Als dit de eerste keer is dat je het middel gebruikt, zou ik dat nog even niet doen. Je zult er waarschijnlijk niets van krijgen, maar het is verstandiger om even af te wachten hoe je lichaam reageert op dit medicijn. De eerste paar weken is dat sowieso wat heftiger, daarna worden de bijwerkingen minder.

Als je het een aantal weken gebruikt, kun je - als je daarvoor geen problemen had met alcohol - rustig eens kijken hoe het gaat als je een biertje drinkt. Begin dan inderdaad wel met één biertje, en niet meteen drie of vier. Je kunt vantevoren niet weten hoe je lichaam reageert op de combinatie van twee middelen die werken op het centrale zenuwstelsel, dus probeer dat voorzichtig uit op een moment dat je daarna niet per se alert hoeft te zijn (dus niet het verkeer inhoeft, gaat zwemmen, of alleen verantwoordelijk bent voor jonge kinderen, bijvoorbeeld).

De meeste mensen die gewend zijn aan een bepaalde dosering methylfenidaat, ervaren geen extra problemen als ze één of twee biertjes of wijntjes drinken. Let wel even extra op eventuele maagklachten en andere bijwerkingen die sterker kunnen zijn door de combinatie van middelen.

Toegevoegd na 2 uur:
Nog een aanvulling: die één of twee biertjes die ik noem, moeten wel met mate gedronken worden hé? Zoals ik al schrijf, combineer je dan twee middelen die inwerken op het centrale zenuwstelsel. Hoewel ze heel verschillende werkingen hebben (de combinatie van bijvoorbeeld opiaten en alcohol zal voor de meeste mensen veel eerder problemen geven) moet je natuurlijk wel extra oppassen. Daarbij wordt methylfenidaat in principe gebruikt voor twee aandoeningen: AD(H)D, of narcolepsie. Bij beide aandoeningen kan alcoholgebruik eerder ongewenste effecten hebben dan bij de meeste andere mensen. Wees er dus wel altijd extra voorzichtig mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is zeer onverstandig om alcoholische dranken te gebruiken als je methylfenidaat slikt.

Methylfenidaat wordt gebruikt voor de behandeling van aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD).

Wanneer moet u of uw kind extra voorzichtig zijn met dit middel? Wanneer u/uw kind
• ooit alcohol, receptgeneesmiddelen of drugs heeft misbruikt of verslaafd daaraan bent/is geweest.

Inname met alcohol:
Drink geen alcohol tijdens het gebruik van dit geneesmiddel. Alcohol kan de bijwerkingen van dit geneesmiddel verergeren. Denk eraan dat sommige voedingsmiddelen en geneesmiddelen alcohol bevatten.
Amadea
12 jaar geleden
Ja hoor, dat kan prima, mits je de methylfenidaat al enige tijd gebruikt en dus een goed idee hebt van wat het middel met je doet. En houdt het inderdaad bij 1 biertje.