Is het waar dat Ritalin eigenlijk helemaal niet zo'n goed middel is als er misschien wel wordt gezegd door psychiaters?

Ik moet binnenkort misschien op proef Ritalin gaan gebruiken, maar nu heb ik na wat gelezen te hebben op internet gezien dat er nogal veel bijwerkingen bij komen kijken en dat het middel zelfs verslavend kan zijn. Ook heb ik een hartaandoening en staat er dat het niet gebruikt mag worden bij hart -en vaatziekten en dat het slapeloosheid in stand kan houden (terwijl ik daar ook al aan lijd).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een hartaandoening hebt moet je dat doorgeven aan je arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet mijn psychiater sowieso wel. Het moet nog besproken worden in het team of ik dit middel wel moet gaan gebruiken. Ik was alleen benieuwd naar de meningen/verhalen van anderen, eventueel van Ritalin-gebruikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je psychiater dat weet hoor! Als hij het (om wat voor reden dan ook) niet weet of over het hoofd heeft gezien dan is dat niet goed.

Het beste antwoord

Ik heb zelf voor mijn Adhd ongeveer vijf jaar ritalin gebruikt. En ik kan er alleen maar positief over zijn. Ik was/ben juist erg druk in mijn hoofd en kon daardoor vaak niet slapen en vaak afgeleid dat soort dingen.
In de tijd dat ik ritalin gebruikte was ik juist een heel stuk minder druk in m'n hoofd, kon ik me beter concentreren en sliep ik beter dan ooit. Van de bijwerkingen heb ik nooit last gehad gelukkig.
Ik lees hierboven in meerdere antwoorden dat concerta wordt aangeraden. Hierin ga ik helemaal mee. Ik heb nadat ik Ritalin kreeg voorgeschreven een tijd Concerta gebruikt omdat ik nogal moeite had om mijn Ritalin op tijd te nemen en er vooral een heel aan had deze meerdere keren op een dag te moeten nemen.
Concerta werkte voor mij hetzelfde als Ritalin alleen constanter en ik hoefde er maar 1x per dag een te nemen.
Dus ik denk dat wat dat betreft Ritalin of Concerta een goede keuze zou zijn. Wat betreft hart- en vaatziekten heb ik er geen ervaring mee maar ik denk dat je arts je daar wel meer over kan vertellen.
Overigens heb ik het alleen gebruikt vanaf ik een jaar of 8 was tot m'n 16e ongeveer (was denk ik wel verstandiger geweest als ik er mee door was gegaan maar dat is een ander verhaal) . Dus weet niet echt of het voor volwassenen heel anders gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Van een verslavende werking heb ik overigens ook nooit wat gemerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verlies je er niet je creativiteit mee? merk je daar nog wat van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee daar heb ik nooit iets van gemerkt Echt creatief ben ik nooit geweest ; ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!! Waarom komt de vraag over creativiteit hier ter sprake? Daar ben ik ook wel benieuwd naar? Mooi antwoord!! Geeft me ook wel een beetje voldoening, samen met de andere antwoorden, dat het niet allemaal slecht hoeft te gaan :-) Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat met antidepressiva en antipsychotica meer wordt onderdrukt dan je denkt. Het eerste dat mensen verliezen is vaak de zin om nog langer te schilderen, gitaar te spelen, te zingen, met de handen bezig te zijn op een creatieve manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor antipsychotica misschien, bij antidepressiva denk ik dat je eerder het tegenovergestelde effect zult zien wanneer het middel daadwerkelijk de depressie behandelt: dan gaan patiënten eindelijk weer initiatief nemen, krijgen ze zin in dingen, en gaan ze dingen doen. Een depressieve patiënt is die creativiteit allang kwijt, maar dan door de depressie, en niet door het middel. Ik snap je reactie dus niet helemaal. Daarbij ging het over ritalin, en niet over antidepressiva of antipsychotica. Overigens merken sommige mensen met ADHD dat ze minder creatief zijn of minder dingen tegelijk kunnen doen als ze ritalin gebruiken. Dat is lang niet bij iedereen zo, maar het kan zeker voorkomen. Bij anderen werkt het juist positief, omdat ze daarvoor nooit het geduld hadden om te gaan zitten en te gaan schilderen (bijvoorbeeld) en dat nu met de ritalin wél doen. Ook hier geldt dus weer dat dit soort effecten enorm verschillen per patiënt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke duidelijk! Ik slik ook anti-depressiva (sinds '99) en merk dat ik daardoor juist meer zin heb gekregen om dingen te ondernemen, alleen heb ik er nu helaas het geduld niet voor, ik begin aan veel maar maak amper wat af, films kan ik ook al niet meer in 1 keer afkijken, omdat ik enorm zit te draaien op mn kont. Misschien dat de medicijnen mij wat meer rust in mn mik geven :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritalin is en anti-psychotica, ook tegen stemmingswisselingen. Het gaat ook inderdaad niet om het geen zin hebben in je creativiteit, maar meer in het volharden daarin, het geduld, het enthousiasme soort dat blijvend is. Het overgrote deel ervaart juist hinder van dit soort medicatie. Ik hoor veel vaker dat een middel niet afdoende werkt dan wel, zeker in deze richting. En als ik kijk vanuit mijn eigen ervaring kan ik helaas niets anders zeggen dan mijn eerdere bericht. Ik zuig dit niet zomaar uit mijn duim, dit is iets waar ik al tien jaar onderzoek naar doe.

Andere antwoorden (7)

Ritalin of methylfenidaat kent veel bijwerkingen, helaas hebben veel gediagnosticeerde AH(H)D ers er geen baat bij.
Dan valt Strattera te overwegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag is even waarom ritalin ?
adhd ? add ? depressie ?
mijn ervaring is positief als je niet teveel gebruikt
maar uiteindelijk heb ik ze niet regelmatig genomen want het maakt mij inderdaad nogal druk in je hoofd
maar als test is het best te overleven hoor
uiteindelijk werd ik al te gejaagd van ene kleine dosis

tip als het om slaapritme stoornissen gaat probeer eens

valdoxan

ik reageer er prima op al is het wel 2 weken of zelfs langer doorbijten
misschien overleggen met je arts als alternatief ?
er is wel een lever bloedtest nodig
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is onlangs ADHD bij mij gediagnosticeerd. Eigenlijk wel raar dat ze over Ritalin beginnen, want ik ben juist héél erg druk in mijn hoofd. Ik heb veel oefeningen geprobeerd (bv meditatie) en sport regelmatig om mijn hoofd leeg te maken, maar hoe moe ik ook ben: elke avond lig ik in bed met een hoofd dat raast of er een draaimolen op hol geslagen is.. En als Ritalin dat alleen maar verergert, begin ik er niet eens aan. Verder lijd ik ook aan slapeloosheid en onrust/gejaagdheid (ken jij dat ook als ik vragen mag?), zonder dat er enige aanleiding voor is.
capthavoc
12 jaar geleden
nee ik heb juist een ADD variant slecht prikkels kunnen verdragen maar op een dromerige manier ik word niet druk ,... ik druk me liever en sluit snel af.
maar het schijnt dat ritalin toch wel goed kan werken je gedachten te ordenen dat werkte wel bij mij maar niet goed genoeg door in overdrive te gaan vertraag het juist aangezien jij snel denkt dan kan dat juist goed zijn
ik denk dat je het zeker moet proberen.

Maar als je echt nu al vreemde slaaptijden hebt en het wordt alleen erger over langere tijd dan kan valdoxan echt wel eens een alternatief zijn.
maar het is heel persoonlijk, heel veel medicijn gebruik in dit soort gevallen is toch een soort schot in het donker
en hopen dat het wat raakt
ik zou zeggen het is het bespreken waard
en ritalin is echt zo slecht niet omdat het een kortwerkend middel is dus heb je problemen met regelmatig gebruik kan
een pilletje op het juiste moment wel goed werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valdoxan is een antidepressivum hé? Niet dat het daarom niet gebruikt zou kunnen worden, maar even als extra informatie voor VS. Het is geen onschuldig middeltje dat je "er ook eens bij zou kunnen proberen". Daarbij zijn zowel slaperigheid als slapeloosheid veelvoorkomende bijwerkingen van Valdoxan.
Ik gebruik het ook het is niet verslavent het helpt heel goed ik kan nog normaal slapen heb nergens last van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit zelf ook een tijd gebruikt voor adhd en ik had wel enkele bijwerkingen. Zoals veel mensen hebben kon ik 's avonds moeilijk in slaap komen dus heb ik daarvoor melatonine erbij gekregen. Nog een aantal bijwerkingen waren onder andere: heel erg schrikken van kleine dingen en steeds een gevoel dat je overal van gaat schrikken en ik ging er ontzettend erg van zweten, ook al had ik het koud. Zodra ik de medicijnen niet meer gebruikte was het wel meteen over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan is het voor mij duidelijk: ik heb die klachten nu al en ik heb het middel nog niet eens gebruikt. Bedankt dat je dit vertelt, dit maakt mijn gevoel om het middel niet te gaan nemen alleen nog maar sterker..
Dat ligt er helemaal aan waar je het voor voorgeschreven krijgt en daarbij heeft elk medicijn bijwerkingen.
Daarnaast is geen mens gelijk aan een ander. Dus je vraag is niet algemeen te beantwoorden.
Het is een kwestie van uitproberen en kijken wat het voor jou doet.
Mijn zoon gebruikt het ook en voor hem werkt het prima.
En ja, hij heeft ook wel wat last van een paar bijwerkingen. Maar soms moet je kiezen: wat is het doel, werkt het daarvoor en zijn de bijwerkingen acceptabel.
V.w.b. je hartaandoening en gebruik van Ritalin: dat zou ik echt aan de deskundigen overlaten. Je kunt ook navragen bij de apotheker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat jij onder medische begeleiding aan die proeftest met Rilatine begint dus zal geen enkele dokter die zichzelf respecteert jou hiermee confronteren.

Er bestaan trouwens alternatieven voor Rilatine die jou dit soort neveneffecten besparen.
Je kan onder andere via Bachbloesem-mix hetzelfde soort ongewenste symptomen aanpakken.
Voor ADHD is dat bijvoorbeeld Bach Bloesem mix 55
Via bijgevoegde link vind je daar meer informatie over.
Deze mensen ervaren hun zoon wegens de Bachbloesemtherapie (zoals men deze behandelwijze noemt) als een veel rustiger en efficiënter iemand sinds die gestopt is met het gebruik van Rilatine.

Bij gebruik van Bachbloesem ben je een 'actieve genezer' omdat men jou ook wijst op jouw eigen mentale kracht om ongewenste symptomen te milderen of te neutraliseren. Bij Rilatine ben je doorgaans een 'passieve genezer' die gewoon inneeemt wat opgedragen wordt.
Zowat iedereen die Bewust of Actief met Rilatine begint om te gaan stapt heel snel over op een alternatief.

De keuze is nu aan jou om zelf te bepalen of je actief of passief aan jouw 'herstel' wenst te werken.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bachbloesem, heel interessant, die houd ik in mijn achterhoofd, ik wil het eerst eigenlijk op eigen kracht proberen, want ik doe al jaren zonder, ik weet niet beter. Het wordt nu alleen wel steeds vervelender, met al die drukte en overdosis aan prikkels etc.. Dus ik wil ook wel eens een keer rust in de bovenkamer :-) Overigens heeft mijn psychiater al eens seroquel voorgeschreven om mij beter te laten slapen, maar dat is een (kwam ik achteraf pas achter) anti-psychoticum met heel nare bijwerkingen, ook voor het hart. Dat had zij moeten weten, daarom ben ik nu ook wat terughoudend met het aannemen van medicijnen. Dat ga ik straks op gesprek bij haar ook weer zijn. Ik ben niet zo moeilijk wat medicijnen betreft, maar als het om mijn hart gaat bescherm ik dat zoveel ik kan.. dank!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk moet bij zo'n antwoord wel gezegd worden dat het gaat om een middel waarvan de werking niet is aangetoond, en ook op theoretische gronden niet waarschijnlijk is. Niet om het antwoord af te kraken, maar ter extra informatie. @Anne: seroquel is nogal overkill wanneer het wordt voorgeschreven voor slaapproblemen. Ik weet dat dit in bepaalde gevallen wel eens gedaan wordt, en in heel bijzondere situaties zal het misschien geen slechte keus zijn, maar ik heb er altijd een beetje m'n twijfels bij wanneer artsen zo'n heftig middel voorschrijven zonder goede indicatie. Als je twijfels hebt met betrekking tot je hart, kun je ook altijd je apotheker en cardioloog vragen om advies. Die kunnen waarschijnlijk beter beoordelen dan je psychiater of een middel verantwoord is bij jouw hartprobleem.
Wat waar is, is dat er veel discussie bestaat over Ritalin bij AD(H)D. Dat heeft vooral ook te maken met het feit dat het relatief veel wordt voorgeschreven aan jonge kinderen, terwijl nog niet bekend is wat een dergelijk middel precies voor invloed heeft op de ontwikkeling van de hersenen.

Bepaalde hartaandoeningen zijn een contraindicatie voor het gebruik van ritalin. Je arts zal weten of jij dit middel wel of niet kan gebruiken. Als je vragen hebt specifiek mbt je hartaandoening, moet je die zeker stellen.

Slapeloosheid is inderdaad een bekende bijwerking van ritalin. Ritalin is aan amfetamine-achtig middel, dat ook gebruikt wordt bij overmatige slaperigheid overdag, juist omdat het activeert. Sommige gebruikers van ritalin hebben dan ook grote moeite met (in)slapen. Dit kan soms verholpen worden door de laatste tablet van de dag wat eerder te nemen, door 's avonds extra melatonine te slikken, en soms gaat het ook vanzelf over. De meeste bijwerkingen van ritalin zijn trouwens tijdelijk, en duren hooguit een paar weken. De andere kant is trouwens dat bij mensen die niet kunnen slapen doordat zij last hebben van jagende gedachten ten gevolge van de AD(H)D, een extra tabletje ritalin (of een halfje) voordat zij gaan slapen, soms juist kan helpen om tot rust te komen.

Elk medicijn kent bijwerkingen, en de afweging of het middel erger is dan de kwaal, is voor elke patiënt, voor elk middel, en voor elke aandoening weer anders. Dit is dus iets waar jij met je arts uit zult moeten komen. Als je ADHD-klachten je erg beperken op dit moment, en andere behandelingen hebben geen effect, dan kan het zeker de moeite waard zijn om eens uit te proberen wat het effect van ritalin is. Als het gebruik van medicatie je tegenstaat, en de klachten niet heel ernstig, is het verstandig om eerst andere wegen in te slaan. Zo is onlangs aangetoond door wetenschappers van de Radboud Universiteit dat een groot percentage kinderen met ADHD baat heeft bij een speciaal eliminatiedieet. Blijkbaar spelen relatief vaak voedingsstoffen een rol in de klachten die horen bij ADHD. Daarnaast kan goede begeleiding je helpen om meer structuur te krijgen, en kunnen oefeningen je helpen om je concentratie te vergroten.

Als dat allemaal niet helpt, kan het zeker bij ernstige klachten zeker de moeite waard zijn om ook medicatie te proberen. Bedenk dat een proefbehandeling tijdelijk is, en puur om het effect te evalueren: als het effect je niet bevalt, stop je er gewoon weer mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie uitleg, het is dus eigenlijk net zoals met sommige andere medicijnen heel persoonlijk in hoeverre iemand last krijgt van bijwerkingen en in hoeverre hij/zij er baat bij heeft.. Ik denk er nog steeds over na wat ik ga doen, maar ik hou het in het begin sowieso bij een proefperiode.. en dat is denk ik wel de moeite waard, want ik kan nu bijna niet slapen zonder slaappillen anders raast het in mijn hoofd en heb moeite met organiseren, initiatief nemen, dingen leiden etc. etc. Allemaal dingen waar ik stuurloos en wanhopig door raak :-( Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is met álle medicijnen heel persoonlijk wat het effect is, en wat de bijwerkingen zijn. Daarbij zijn sommige bijwerkingen niet hinderlijk: een pijnstiller waar je wat suf van wordt, kan je helpen met slapen als je hem 's avonds neemt. En een middel dat als bijwerking heeft dat je bloeddruk wat omhoog gaat, is voor iemand met een normale of lage bloeddruk helemaal niet erg. Als ik je zo hoor, zou een proefbehandeling zeker zinvol kunnen zijn. Genoeg ADHD'ers doen het immers erg goed op Ritalin of aanverwante middelen, en ervaren veel meer rust in hun hoofd, en kunnen eindelijk de plannen gaan uitvoeren die ze voorheen wel hadden, maar waarvan ze de uitvoering niet in gang konden zetten. Juist de dingen die jij nu noemt als problematisch, zijn dingen waarvan mensen met ADHD vaak zeggen dat ritaln er enorm bij helpt. Het is terecht dat je kritisch bent ten opzichte van medicijnen. Ik vind dat het erg verstandig is dat je niet zomaar aanpakt wat je psychiater je voorschrijft, maar dat je daar informatie over zoekt. Maar je hebt ook behoorlijke problemen. En een proefbehandeling is, zoals ik al zei, tijdelijk. Als je weet wat het effect van deze medicatie is bij jou, heb je een betere basis om te besluiten of je dit langdurig wilt gebruiken of niet. Of dat je het misschien in huis houdt voor bepaalde gelegenheden. Vraag nog eens om uitleg over dit middel ten opzichte van je hartprobleem, eventueel nog in overleg met je cardioloog. Het is een stuk prettiger als je er gerust op bent dat het middel geen kwaad kan voor je hart. Maar als het inderdaad geen kwaad kan, denk ik dat proberen je alleen maar wijzer zal maken. Het kan zelfs zo zijn dat je er beter door gaat slapen omdat je je niet meer zo stuurloos voelt, en omdat je overdag je energie meer kunt stroomlijnen, dus ook meer tot dingen komt. Onbehandelde ADHD geeft ook enorm veel onrust natuurlijk, ook dat helpt niet bij het slapen. Ik las trouwens in een andere reactie dat je eerder seroquel had gekregen voor het slapen, wat voor medicatie gebruik je op dit moment daarvoor, als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Temazepam, maar daar wil ik te zijner tijd van af. Ook al slaap ik er goed op, ik blijf er overdag vaak wel moe door. Ik heb trouwens gelezen dat als bijwerking ook hevig schrikken en gejaagdheid kunnen voorkomen en daar ben ik niet zo blij mee, want daar heb ik ook juist veel last van (van het schrikken zeker, net alsof je 10 paniekaanvalletjes achter elkaar door krijgt). Het klinkt gek, maar ik word er bijna achterdochtig van.. Ik ben nog liever druk in mijn hoofd zonder angst te hebben en continu nerveus te zijn dan andersom. Maar ik moet as maandag weer even naar de apotheek en die kent mij ook al heel lang, dus ik ga dan gelijk even informeren over Ritalin/Strattera/Concerta. Dank je wel en nog een fijn weekend!!