Heeft serotonine & noradrenaline een (nauw) verband met het stresshormoon cortisol???

Hallo...

Stel als iemand extreem gestresseerd is door omstandigheden en misschien door stoornissen in het lichaam of misschien door erfelijkheid, maar stel gewoon dat iemand stoornissen heeft met zijn of haar stresshormoon cortisol, waarbij er teveel cortisol geproduceerd wordt, kan een antidepressiva zoals SSRI (selectieve serotonine-heropnameremmers) of een geneesmiddel uit de groep van tetracyclische antidepressiva die de afgifte van noradrenaline en serotonine stimuleren in de hersenen het stresshormoon "cortisol" terug doen dalen?

Of hebben ze geen verband met elkaar?

Ik moet zelf binnenkort Sipralexa gebruiken en vroeg mij af of SSRI's en andere soorten anti-depressivas de eventuele stoornissen die aanwezig in het stress hormoon cortisol een positief effect zouden kunnen geven of genezen of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (2)

Ik ga proberen om zo goed mogelijk antwoord te geven: een hoog cortisolgehalte staat voor langdurig stress. Dit heeft allerlei symptomen als gevolg o.a. verlaagde serotonine levels met symptomen als depressie en angsten. Dus ja hormonen werken nauw met elkaar. Is er door omstandigheden een teveel of te weinig van eén van deze hormonen aanwezig dan geeft dat allerlei klachten. Als je antidepressiva slikt wordt de opname van serotonine verlengt. Of dan automatisch je cortisol levels ( als die verhoogt zijn ) omlaag gaan weet ik niet. Maar als jij door verhoging van je serotonine levels je beter gaat voelen dan zou dat dus in theorie mogelijk moeten zijn, want beter voelen = ontstressen = lagere levels cortisol

Ik weet dat vitamine C cortisol levels onderdrukt. Denk hierbij aan 1 gram per dag als minimum. Ook kan door een tekort aan bepaalde vitamines of aminozuren angsten en depressies ontstaan, zoals een tekort aan Vitamine B3 (erfelijkheid). Ook door hyperthyreoidie kunnen angsten en depressies ontstaan en werken nauw samen met hormonen zoals noradrenaline en cortisol

Ik hoop dat je een wat duidelijker antwoordt hebt. Mijn advies is: Probeer te achterhalen wat de oorzaak is dat je anti depressivas moet slikken? De oorzaak is de bron, en als je de bron weet achter te halen zijn er misschien ander oplossingen die je eventueel ( later ) zou kunnen overwegen.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je last hebt van abnormale stress welke je toeschrijft aan Cortisol en je vraagt of er een verband bestaat tussen serotonine & noradrenaline en het terugdringen van dat stress hormoon. SSRI's zorgen dat prikkels in de hersenen die via receptoren in de zenuw worden ontvangen en verwerkt ook goed kunnen worden ontvangen en verwerkt (vertraagd) waardoor je minder last hebt van snel opéénvolgende prikkels en zo minder stress zult ervaren. Dit verband is er, ergens in de hersenen gebeurd 't één waardoor ergens anders in de hersenen het andere gebeurd. Sipralexa of ook wel Lexapro genoemd (officieel Escitalopram) maakt dat je wel aan een behoorlijke medicijnen cocktail zit. Let op wisselwerkingen en bespreek regelmatig met je arts wat een medicament met je doet en hoe je je er door voelt. Volgens mij is het bovenstaande reguliere praktijk bij de behandeling van het centraal zenuwstelsel en het verband bestaat dus hieruit dat niet Cortisol wordt verminderd maar wat het Cortisol doet.